Hållbar utveckling
Stockholms konstnärliga högskola arbetar med ett brett synsätt på hållbarhet, som utgår från och är sammankopplat med FN:s internationella handlingsplan för hållbar utveckling, Agenda 2030. Arbetet innefattar bland annat miljö- och klimatfrågor, frågor kring social hållbarhet inklusive lika villkor och breddad rekrytering, samt frågor om långsiktighet och resiliens inom ekonomi och kompetensförsörjning. Ett särskilt fokusområde är hållbarhetsaspekten hos vår nya gemensamma byggnad i Slakthusområdet.
Hållbar utveckling finns förankrad i vår strategiska plan och våra generella och områdesspecifika verksamhetsplaner. Dessutom har vi en miljöpolicy med specifika mål som regelbundet uppdateras med konkreta handlingsplaner.
SKH:s utbildningar och forskning uppmärksammar på olika sätt frågor om hållbarhet, och forskningsresultat om hållbarhet används regelbundet för att förbättra och fördjupa utbildningarnas innehåll. I relevanta nya kursplaner integreras systematiskt hållbarhetsaspekter. Även när det gäller samverkan och samarbetsprojekt är hållbarhetsfrågor en central del i vår agenda. Bland annat i form av den tvärdisciplinära forskningshubben NAVET och den internationella organisationen för forskning inom hållbar utveckling, ISDRS, där SKH stod som en av värdarna för deras årliga konferens 2022.
Ur SKH:s strategiska plan 2024–2027
Vi ska […] arbeta för hållbarhet, med hänsyn till miljö, sociala aspekter och ekonomi.
Elsa – Klimatkalkylator för filmproduktioner
Elsa är ett webbaserat verktyg där användaren kan räkna ut klimatavtrycket för en filmproduktion och få tips hur det kan minskas. Det är en del av doktoranden Lina Perssons doktorandprojekt Klimaträttvist världande och släpptes i september 2022.Scenkonstproduktion med reducerad klimatpåverkan
Hur kan vi fortsätta göra relevant och nyskapande scenkonst med mindre klimatpåverkan? Elva forskare från ämnesområdet scenkonst undersökte i det här forskningsprojektet möjligheterna att skapa scenrum, teknik och berättelseformer som tar hållbarhet i beaktande.