Lika villkor

Vår vision är att vara en diskrimineringsfri arbets- och studieplats inom vilken människor möts på lika villkor och där vår verksamhet präglas av öppenhet.
En loge-spegel där någon skrivit "Ni är bäst!" med ett läppstift.
Foto: Jonas Jörneberg

Stockholms konstnärliga högskolas vision är att vara en diskrimineringsfri arbets- och studieplats inom vilken människor möts på lika villkor i en miljö som tillvaratar mångfald som en förutsättning för en framtida utveckling och fördjupad kvalitet inom lärosätet. SKH ska vidare vara en högskola som värdesätter en mångfald av deltagare och perspektiv. Genom att aktivt och medvetet arbeta för jämlikhet skapas förutsättningar för framtidens kunskaps- och samhällsutveckling.

SKH:s verksamhet ska präglas av öppenhet gentemot såväl studenter och anställda som sökande oavsett någon av diskrimineringsgrunderna

  • kön,
  • könsöverskridande identitet eller uttryck1
  • etnisk tillhörighet2
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionsnedsättning3
  • sexuell läggning
  • ålder.

Lika villkor ska forma högskolan som arbetsplats, och som utbildnings- och forskningsmiljö. SKH ska arbeta aktivt, inkluderande och förebyggande med att tillvarata både studenters och anställdas skilda erfarenheter, förutsättningar och livsvillkor, då detta främjar högskolans vidare utveckling och samhällsutvecklingen i stort.

SKH ska vara en attraktiv studie- och arbetsplats med en kultur som bygger på respekt, likabehandling, möjlighet till engagemang och delaktighet med en väl definierad organisation med tydliga beslutsprocesser, starkt student- och personalinflytande och gott ledarskap. Högskolan ska därför kontinuerligt arbeta med att förbättra kunskapen om jämlikhetsfrågor, normkritik och likabehandling på högskolan för anställda, studenter och sökanden.

1SKH föredrar begreppen könsidentitet eller könsuttryck framför det normerande begreppet ”könsöverskridande”. Begreppen används utom i de fall där det rör sig om en hänvisning till Diskrimineringslagen.
 
2SKH föredrar begreppet etnicitet framför ”etnisk tillhörighet” då detta kan uppfattas som ett statiskt begrepp som utesluter att en individ kan ha en mångfacetterad etnisk bakgrund. Begreppet används utom i de fall där det rör sig om en hänvisning till Diskrimineringslagen.
 
3SKH föredrar begreppen funktionsvariation, normbrytande funktionalitet eller normbrytande funktionsvariation framför funktionsnedsättning. Begreppen beskriver en persons fysiska, psykiska eller kognitiva funktionsförmåga och används istället för ”funktionsnedsättning”, utom i de fall då det rör sig om en hänvisning till Diskrimineringslagen.

Läs mer på diskrimineringsombudsmannens webbplats: www.do.se

Trakasserier

SKH ser mycket allvarligt på alla former av diskriminering och kränkningar. Därför är det viktigt att klargöra vilken hjälp det finns att få för dig som student och anställd om du ändå skulle bli utsatt för någon form av ovälkommet beteende. I broschyren här intill kan du läsa om hur du som har blivit utsatt får stöd och hur vi som högskola arbetar med detta.

Aktiva åtgärder

Aktiva åtgärder handlar enligt Diskrimineringslagen dels om att förebygga diskriminering, dels om att främja lika rättigheter och möjligheter för alla. Aktiva åtgärder omfattar det systematiska arbetet och rör såväl studiemiljön som arbetsmiljön samt studenter, sökanden till utbildningar, arbetstagare och sökande till tjänster.

Vid SKH finns de högskolegemensamma aktiva åtgärderna samlade i dokumentet här intill. Alla pågående aktiviteter finns inte angivna i detta dokument eftersom det pågår en ständig utveckling för att SKH ska vara en diskrimineringsfri och jämlik studie- och arbetsplats där alla känner sig välkomna.

Dokument att ladda ner

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se