Kandidatprogrammet i danspedagogik – en utbildning för vår tids utmaningar och möjligheter
Här berättar Camilla Reppen, adjunkt i danspedagogik och projektledare för omarbetningen, om förändringarna som gjorts och ambitionerna bakom.
Varför har ni omarbetat kandidatprogrammet i danspedagogik på SKH?
Det är flera olika anledningar som samspelat och drivit på förändringsarbetet. Dels har studenter och lärare stött på utmaningar genom åren som vi velat adressera. Dels står vi inför stora samhällsutmaningar som påverkar arbetslivet för en danspedagog, inte minst alla nedskärningar som vi känner av inom såväl kulturlivet och civilsamhället som inom utbildningsväsendet. Vi vill ge våra studenter verktyg att navigera på en komplex och föränderlig arbetsmarknad. För det behöver de bredd, spetskompetens och förtrogenhet att arbeta med olika målgrupper i olika sammanhang och organisationer.
Studentcentrerat lärande
Vi ville uppdatera programmet utifrån det paradigmskifte som pågått en tid inom det dansdidaktiska fältet - från mästar-lärling-praktiker till mer studentcentrerat lärande och undervisning.
Normkritiska och intersektionella perspektiv
Strax innan omarbetningsprojektet hade studenter framfört kritik om strukturell rasism som kom till uttryck i hur programmet varit upplagt och genomförts. Det ville vi förändra genom att implementera normkritiska och intersektionella perspektiv i utbildningen. Vi behövde kompetensutbilda lärarna och ge studenterna verktyg att bättre förstå hur olika maktordningar samspelar och påverkar varandra. På så vis blir de bättre rustade att verka i olika sammanhang och med olika målgrupper.
En utbildning tillgänglig för fler
Vi har också velat göra programmet tillgängligt för fler med mer varierad erfarenhet av dans. Så som programmet varit upplagt tidigare har en bara kunnat ansökat med inriktning i ett fåtal utvalda dansgenrer. Det har stängt ute många möjliga studenter som främst dansat andra stilar.
Tid för reflektion
Vi har också velat väva samman teori och praktik i alla kurser och skapa mer tid för reflektion. Vi ville minska administrationen genom att ge större kurser genom hela programmet.
Hur har ni gått till väga?
Vi har haft en projektgrupp men hela kollegiet i danspedagogik har deltagit i det mesta av arbetet. Syftet har varit att vi som kollegium ska röra oss framåt tillsammans, inte minst eftersom högskolan också har genomgått flera organisationsförändringar parallellt med vårt förändringsarbete.
Vi började med en projekteringsfas där vi arbetade fram en mer detaljerad projektplanering. Sedan gjorde vi en omfattande omvärldsbevakning där vi bjöd in studenter, alumner och yrkesverksamma från fältet. Utifrån omvärldsbevakningen formulerade vi ett antal potentiella scenarier och designprinciper för hur vi skulle utveckla det nya programmet.
A/R/Tography
Ett av scenarierna var att basera det nya programmet på den hybrida forskningsmetodologin A/R/Tography som kombinerar positionerna som konstnär (A/Artist), forskare (R/Researcher) och lärare (T/Teacher). Den här grunden med de olika perspektiven tror vi är bra att stå på när studenterna ska rustas för ett arbetsliv i förändring. Vi hade en workshopserie med studenter efter omvärldsbevakningen där vi fick mycket positiv respons på det här förslaget. Så vi utvecklade en ny utbildningsplan och nya kursplaner.
Implementering
Sedan hösten 2023 och med de då nyantagna studenterna har vi arbetat med att implementera de förändringar vi formulerat i våra nya styrdokument. Det är ett hårt arbete att hålla styrfarten och fortsätta tro på de förändringar vi sett framför oss...
Förändrad antagningsprocess
Vi har också förändrat antagningsprocessen så att lika mycket vikt läggs vid att den sökande visar sig i sitt eget material, som i dansteknik i en specifik dansgenre. Det är för att fler ska kunna söka och komma in på programmet, det vill säga de med erfarenhet av andra dansgenrer än de vi erbjuder genrespecifika kurser i.
Vad är nytt i kandidatprogrammet?
Nytt är att:
- kursstrukturen tar utgångspunkt i A/R/Tography
- ett normkritiskt och intersektionellt perspektiv genomsyrar alla kurser
- kurserna är större än förut
- alla kurser kombinerar teori och praktik så att studenterna blir starka i både sin dans och i sin undervisningspraktik
- alla studenter läser ”dans för barn och unga” som tidigare varit en valbar inriktning
- programmet är mer flexibelt för den enskilda studenten
Ökad flexibilitet
En fjärdedel av utbildningen består av kurser i specifika dansgenrer. Studenten kan välja att fördjupa sig i en och samma genre under hela utbildningen, eller välja att bredda sig genom att ta olika dansgenre-kurser under olika läsår.
I övriga kurser möter studenten fler dansgenrer och danspraktiker och har även möjlighet att själv väva in andra erfarenheter av dans, utforska egna intressen och arbeta med eget skapande.
Studenterna i danspedagogik får också möjlighet att läsa en valbar kurs ihop med andra studenter vid SKH. Det kan vara kandidatstudenter i cirkus, dans, film och media, opera eller teater.
Utbildningens innehåll
Kandidatprogrammet i danspedagogik vid SKH består av följande kurser:
Valbar kurs genre i steg I, II och III (totalt 45 hp)
Kurserna innehåller genrespecifik dansträning och genrespecifik dansdidaktik. Genrespecifika danskurser vi erbjuder just nu är:
- Street I, II och III
- Jazz I, II och III
- Folkdans I, II och III
- Klassisk balett I, II och III
- Modern och nutida dans I, II och III
Studenten har möjlighet att välja att fördjupa sig i en dansgenre genom att gå alla tre stegen inom en dansgenre. Alternativt läser studenten flera olika steg-I-kurser i olika dansgenrer genom de tre åren och skapar sig på så vis en bred kompetensprofil. Det finns också möjlighet att komma tillbaka och fördjupa sig i en genre efter examen eller att bygga på sin bredd genom att ta andra kurser i de dansgenrer vi erbjuder. Förhoppningen är att vi ska kunna öppna upp dessa kurser som fristående, för yrkesverksamma dansare och danspedagoger att söka, som ett sätt att bidra till kompetensutveckling för fältet i stort.
Dans och pedagogik I, II och III (totalt 45 hp, inklusive 15 hp VFU)
Kurserna utforskar positionen som lärare (Teacher/T i A/R/Torgraphy) och fokuserar på pedagogik, didaktik och danspraktik. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ger studenten möjlighet att praktisera som danspedagog i olika professionella sammanhang. Samverkan och samarbete med organisationer och sammanhang i det omgivande samhället är något vi arbetar för att förstärka och fördjupa i det nya programmet.
Dans och koreografi I, II och III samt Dans, koreografi och visuella medier (totalt 45 hp)
Kurserna utforskar positionen som konstnär (Artist/A i A/R/Torgraphy) och fokuserar på koreografiska metoder och danspraktik och ger studenten verktyg att utveckla en konstnärlig praktik.
Praktik och forskande förhållningssätt I, II och III (totalt 45 hp, inklusive självständigt arbete 15 hp)
Kurserna utforskar positionen som forskare (Researcher/R i A/R/Torgraphy) och ger studenten verktyg till livslångt lärande och professionsutveckling genom ett forskande förhållningssätt till sin egen danspraktik och undervisningspraktik.
Vad hoppas ni på med förändringarna som gjorts?
Vi hoppas nå studenter från flera olika bakgrunder och med olika erfarenheter - att fler känner att programmet är relevant för dem och att de ansöker!
Efter utbildningen ska studenterna kunna arbeta i både konstnärliga och pedagogiska verksamheter. Det kan vara som danspedagog i Kulturskolan eller annan utbildningsverksamhet, eller i konstnärliga och pedagogiska projekt initierade av studenten själv eller av andra konstnärer och pedagoger.
Studenten ska också ha fått med sig verktyg för att arbeta med sin egen professionsutveckling och livslånga lärande. Utbildningen erbjuder en hållbar grund att stå på i en föränderlig värld.
Vi vill bidra till dansfältet med danspedagoger som är starka i både dans och undervisning och som inspireras att delta i utvecklingen av vårt fält och samhället i stort.
Fakta om Kandidatprogrammet i danspedagogik på Stockholms konstnärliga högskola, 180 hp.
Läs mer om programmet här på vår hemsida!
Utbildningen är öppen för ansökan 2 december 2024–15 januari 2025 via antagning.se
Förändringsarbetet har pågått 2020–2023 och är nu under implementering. Du kan läsa mer om omarbetningen i Research Catalogue.
För frågor, kontakta Camilla Reppen, projektledare för omarbetningen.