Dansdidaktik i samtiden
Kursen syftar till att öka din förmåga att arbeta med dansundervisning i olika kontexter, med olika syftesformuleringar och utifrån olika perspektiv.
Den syftar också till att öka din kunskap om och förståelse för dansundervisning i relation till internationella sammanhang och samtida och framtida samhälleliga aspekter.
Dans och dansundervisning problematiseras och granskas kritiskt under kursen och genom ett utforskande förhållningssätt utmanas och utvecklas praktiken.
Kursen bygger på praktisk och teoretisk lärarledd undervisning i kombination med eget arbete och samarbete med kurskamrater.
Undervisningen sker i form av praktiska lektioner, föreläsningar, seminarier, diskussioner, samarbeten och presentationer och sker både på Zoom och på gemensam lärplattform.
Distansundervisningen kommer att ha närmast möjliga koppling till övrig undervisning i danspedagogik på SKH genom den lärarledda undervisningen och genom delaktighet i andra aktiviteter inom danspedagogik och andra ämnen på SKH, exempelvis i form av digital seminarieserie och streamade föreställningar.
Innehåll
Dansundervisningspraktik, danspraktik, didaktikundervisning och teoretiska perspektiv presenterade genom föreläsningar och seminarier, reflektioner och diskussioner kring samhälleliga, didaktiska och konstnärliga perspektiv samt kollegiala processer.
Muntliga, praktiska och skriftliga uppgifter ingår.
Information
Studieperiod: 1 september 2025 — 18 januari 2026
Utbildningens omfattning: 30 hp
Huvudsakligt undervisningsspråk: Engelska
Studieort: Distans
Studietakt: 100 %
Ämnesenhet: Danspedagogik
Ansökningsperiod: 17 mars 2025 — 15 april 2025
Utbildningsplan/kursplan:Ladda ner