Artography i teori och praktik inom högre utbildning

A/r/tography är en hybrid forskningsmetodologi och performativ pedagogik som lägger vikt vid de tre positionerna konstnär (a), forskare (r) och lärare (t), och hur de är sammanflätade och har agens på varandra. Koncepten hybrid metodologi och performativ pedagogik innebär att a/r/tography är både ett sätt att forska med/på egen undervisningspraktik och ett sätt att undervisa genom ett konstnärligt, utforskande och forskningsinformerat förhållningssätt. A/r/tography är också en skrivande praktik förstått som ett pågående, performativt och teoretiserande skrivande.

Genom kursen utvecklar du kunskap om a/r/tography och praktisk erfarenhet som a/r/tograf. Kursen har intensiva seminariedagar som sker digitalt. Mellan seminarierna undersöker du a/r/tography individuellt och i samarbete med andra, både teori och metodologi samt genomför en egen a/r/tografisk process. Du kommer att delta i a/r/tografiska handledningsprocesser med andra kursdeltagare.

Kursen bidrar till utvecklingen av högskolepedagogisk kompetens inom högre konstnärlig och konstpedagogisk utbildning 

Information

Studieperiod: Planerad 7 januari 2025–25 maj 2025

Utbildningens omfattning: 7,5 hp

Huvudsakligt undervisningsspråk: Engelska

Studieort: Distans

Studietakt: 25 %

Ämnesenhet: Danspedagogik

Ansökningsperiod: 16 september 2025–15 oktober 2025

Utbildningsplan/kursplan:Ladda ner

Kursansvarig Tone Pernille Østern

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se