Studentärenden

Det kan hända att dina planer för studietiden förändras. Här finns information om vad du behöver göra för att ansöka om till exempel studieuppehåll.
En tv-student i blond peruk, sitter vid ett skrivbord bakom en dator. Från kursen Tv-fabriken, 2015.
Foto: Bengt Söderström/SKH

 


 

Registrering och omregistrering

Om du har rester från gamla kurser och behöver komplettera dem, så behöver du i många fall inte omregistrera dig på kursen, utan det räcker att du anmäler dig till det momentet som du saknar, till exempel examinationsuppgift. Omregistrering behövs däremot om du ska följa kursen, till exempel delta i seminarier, praktiska moment med mera. Det behövs även om du ska ansöka om studiemedel för de poängen som du saknar. Observera att omregistrering sker i samråd med kursansvarig och vid överenskomna tillfällen.

Kontakta kursansvarig och institutionens kontaktperson på Utbildningsadministrativa avdelningen för att diskutera omregistrering.

Du ska inte omregistrera dig:

  • om du bara ska examineras och inte vara med på föreläsningar, seminarier, praktiska moment mm. Ska du lämna in en inlämningsuppgift ska du kontakta kursansvarig för överenskommelse hur inlämningsuppgiften kan/ska lämnas in.

För att bli omregistrerad:

  • måste du ha varit registrerad på kursen tidigare
  • måste kursen du vill omregistreras på ha samma kurskod som den kurs du tidigare var registrerad på.

Du ska omregistrera dig:

  • om du ska delta på föreläsningar, seminarier, praktiska moment mm. 

 

Studieuppehåll

Studieuppehåll innebär att du gör ett tillfälligt uppehåll från studierna. 

Studieuppehåll regleras i högskoleförordningen (1993:100) och i UHR:s föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppehåll (UHRFS 2013:3, grundföreskrift och UHRFS 2016:1, ändringsföreskrift).

Om det finns särskilda skäl får en högskola i enskilda fall besluta att den som har påbörjat en utbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid högskolan får fortsätta sina studier efter studieuppehåll. Särskilda skäl för att få fortsätta studierna kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som till exempel vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring, militär grundutbildning enligt förordningen (2015:613) om militär grundutbildning eller studentfackliga uppdrag. Särskilda skäl kan också vara tidsbegränsad provanställning enligt 12 § lagen (2012:332) om vissa försvarsmaktställningar eller tjänstgöring i Försvarsmakten för den som är anställd som tidvis tjänstgörande gruppbefäl soldat eller sjöman enligt samma lag.

Om du läser på ett program kan du begära att få ta ett studieuppehåll med platsgaranti. Det innebär att du behåller din plats och har möjlighet att återuppta dina studier vid ett senare tillfälle.

Så här ansöker du

Du ansöker om studieuppehåll genom att fylla i och skicka in blanketten Ansökan om studieuppehåll (se rutan "Dokument att ladda ner").

I ansökan ska du ange vilka särskilda skäl som gör att du inte kan fortsätta studierna. Det kan vara sociala eller medicinska skäl, till exempel vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag.

Bifoga ett brev där du anger skälen för ditt studieuppehåll samt ev. intyg som styrker dessa (t.ex. läkarintyg, personbevis för barn, beslut om plikttjänstgöring eller intyg från arbetsgivare).

Ansökan om studieuppehåll samt bilagor skickas till registrator@uniarts.se eller med post till:

Stockholms konstnärliga högskola
Box 24045
104 50 Stockholm

Om din ansökan innehåller känsliga personuppgifter tex. läkarintyg så rekommenderar vi att du skickar in din ansökan med post.

Beslut

Beslutet skickas till dig via e-post när ansökan är beslutad. Ett beviljat studieuppehåll med platsgaranti gäller alltid för en bestämd tid. Spara beskedet - där framgår vad som gäller för dig, när du senast kan återuppta dina studier och hur du ska göra för att återuppta dem.

Avslag på ansökan om studieuppehåll kan överklagas. På beslutet finns det anvisningar om överklagande, som ska ske inom tre veckor från det du tagit del av beslutet.

Om du har studiestöd från CSN bör du ta reda på hur ett uppehåll från studier påverkar dina studiemedel.


 

Studieavbrott

Studieavbrott ska du anmäla om du har för avsikt att inte återuppta dina studier. Om du gör ett tillfälligt uppehåll från studierna ansöker du istället om studieuppehåll. Om du har studiestöd från CSN bör du ta reda på hur ett uppehåll eller avbrott från studier påverkar dina studiemedel.

Om du har bestämt dig för att inte fullfölja studierna på en utbildning som du redan påbörjat, kan du anmäla studieavbrott. Du kan ha möjlighet att komma tillbaka till utbildningen vid ett senare tillfälle, men endast i mån av plats. Om du planerar att komma tillbaka till utbildningen, bör du i första hand ansöka om studieuppehåll. 

Så här anmäler du

Avbrott på kurs görs via blanketten – Anmälan av studieavbrott (se rutan "Dokument att ladda ner").

Anmälan om avbrott skickas till registrator@uniarts.se eller med post till:

Stockholms konstnärliga högskola
Box 24045
104 50 Stockholm

Besked

Besked om att din anmälan är mottagen skickas till din student-epost när beslutet är fattat. Avbrottet kommer att dokumenteras i studiedokumentationssystemet Ladok.

Du som avbryter studierna inom de tre första veckor avregistreras från utbildningen och har möjlighet att söka utbildningen på nytt. Du som avbryter studierna efter det att tre veckor har passerat från det att studierna inletts kan omregistreras på utbildningen. Observera att omregistrering endast kan ske i mån av plats.


 

Undantag från behörighetskrav

Mer information kommer. För frågor hör av dig till studieinfo@uniarts.se

Dokument att ladda ner

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se