Resultat av utvärderingar och granskningar

Här publicerar vi resultat från olika interna och externa utvärderingar och granskningar som rör SKH:s verksamhet.
En professor studerar noggrant ett flera meter långt kvitto. Från operaföreställningen Don Pascuale, 2022.
Foto: Per Bolkert/SKH

Interna utvärderingar och uppföljningar

Kursvärderingar

Studiemiljöundersökning

Utbildningsutvärderingar med extern granskning

Kursvärderingar

Nämnden för utbildning och forskning (NUF) har beslutat om riktlinjer för kurs­värderingar vid SKH. Kursvärderingar genomförs efter alla kurser för att stu­denternas synpunkter på den genomförda kursen ska komma fram. Kursvär­de­ringarna är ett viktigt underlag för hög­skolans kvalitetsarbete och arbetet med kursutveckling.

Kursvärderingarna ska sammanställas, åter­kopplas och göras tillgängliga. Det görs bland annat genom den kursrapport som kursan­sva­rig lärare ska skriva efter genomförd kursvärdering. I kursrapporten finns en sam­manställning av stu­denternas svar på sex obligatoriska frågor och kurs­specifika frågor samt lärarens analys och förslag till åtgärder.

Här hittar du riktlinjerna för kursvärderingar: Riktlinjer för kursvärderingar.pdf


Studiemiljöundersökning

Vartannat år genomförs en studiemiljöundersökning. Undersökningen fokuserar på studiemiljön, det vill säga studenternas arbetsmiljö, och innehåller framför allt frågor om den psykosociala miljön.

Resultat från studiemiljöundersökningen fångas upp framför allt i det systema­tiska arbetsmiljöarbetet. Detta sker bland annat genom att institutionerna och avdelningarna för in aktiviteter i sina arbetsmiljöplaner utifrån de resultat som framkommer i studiemiljöundersökningen Mer övergripande åtgärder framgår av arbets­miljöplanen för SKH.

Här hittar du resultat från studiemiljöundersökningar:

Resultat studiemiljöundersökning 2018.pdf

Resultat studiemiljöundersökning 2020.pdf

Resultat studiemiljöundersökning 2022.pdf

Resultat studiemiljöundersökning 2024.pdf

Den SKH-gemensamma arbetsmiljöplanen finns på SKH:s intranät och är tillgänglig för personal och studenter vid SKH.


Utbildningsutvärderingar med extern granskning

Under 2019 och 2020 genomfördes en pilotomgång med interna utbildningsutvärderingar. Två program utvärderades: Masterprogram i nya performativa praktiker (NPP) och magisterprogram Svarta speglar. Modellen innebar att ansvarig institution skrev en självvärdering, och därefter granskades utbildningen av en extern bedömargrupp. Efter gransk­ningen tog institutionen fram en åtgärdsplan för fortsatt utveckling av utbild­ningen. Planen följdes upp av Nämnden för utbildning och forskning (NUF).

Här hittar du självvärdering, rapport från den externa bedömargruppen och åtgärder för programmen i pilotomgången:

Self-evaluation NPP.pdf (texten är på engelska)

Report review NPP.pdf (texten är på engelska)

Åtgärder NPP.pdf

Självvärdering Svarta speglar.pdf

Rapport bedömargrupp Svarta speglar.pdf

Åtgärder Svarta speglar.pdf

Under 2021 utvärderades modellen för interna utbildningsutvärderingar av en extern person. Under 2022 reviderade NUF modellen och fastställde Riktlinjer för utbildningsutvärderingar.pdf. Revideringen gjordes i syfte att effektivisera och förenkla modellen utan att göra avkall på värdet av utbildningsutvärderingarna som en del av högskolans kvalitetssystem för utbildning.

Tidsplan för utbildningsutvärderingar.pdf


Läsåret 2022/2023

Självvärdering Magisterprogram i opera, inriktning sång.pdf

Bedömarrapport Magisterprogram i opera, inriktning sång.pdf

Beslut om åtgärder Magisterprogram i opera, inriktning sång.pdf

Självvärdering Masterprogram i film och media.pdf

Bedömarrapport Masterprogram i film och media.pdf

Beslut om åtgärder Masterprogram i film och media.pdf

Självvärdering forskarutbildningen.pdf (texten är på engelska)

Bedömarrapport forskarutbildningen.pdf (texten är på engelska)

Beslut om åtgärder forskarutbildningen.pdf

Läsåret 2023/2024

Självvärdering Kandidatprogram i cirkus.pdf (texten är på engelska)

Bedömarrapport Kandidatprogram i cirkus.pdf (texten är på engelska)

Beslut om åtgärder Kandidatprogram i cirkus.pdf

Självvärdering Kandidatprogram i scenkonst.pdf

Bedömarrapport Kandidatprogram i scenkonst.pdf (texten är på engelska)

Beslut om åtgärder Kandidatprogram i scenkonst.pdf

Självvärdering Masterprogram i koreografi.pdf (texten är på engelska)

Bedömarrapport Masterprogram i koreografi.pdf (texten är på engelska)


Externa utvärderingar och granskningar

Verksamheten vid universitet och högskolor granskas kontinuerligt av Universitets­kanslers­ämbetet (UKÄ) på uppdrag av regeringen. Bland annat granskar UKÄ kvali­teten på lärosätens utbildningar, liksom lärosätenas egna system för kvali­tets­säkring.

UKÄ:s tematiska utvärderingar

UKÄ:s granskning av SKH:s kvalitetssäkringsarbete

UKÄ:s utvärdering av ämneslärarutbildningen inriktning dans


UKÄ:s tematiska utvärderingar

UKÄ genomför, på regeringens uppdrag, olika tematiska utvärderingar utifrån respektive lärosätets specifika profil och förutsättningar. Syftet med de tematiska utvärderingarna är att bidra med viktig kunskap och nationella jämförelser av hur lärosätena arbetar, och kunskap om vilka resultat som har nåtts inom det aktuella temat. UKÄ:s ambition är att de tematiska utvärderingarna ska få stor betydelse för lärosätenas utvecklingsarbete.

Bedömningen ges i form av rekommendationer till respektive lärosäte av den bedömargrupp som UKÄ har utsett. Det ges inte något samlat omdöme, det vill säga om arbetet inom temat är godkänt eller inte.

Breddad rekrytering

Under 2021 utvärderar UKÄ lärosätenas arbete med breddad rekrytering. Utvärderingen utgår från det krav i högskolelagen som anger att det i högskolornas uppgift ingår att aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.

I april 2021 lämnade SKH, liksom övriga lärosäten, in en självvärdering till UKÄ. Lärosätena fick i februari 2022 återkoppling på sitt arbete med breddad rekrytering från en bedömargrupp som UKÄ utsett.

Här hittar du SKH:s självvärdering över arbetet med breddad rekrytering och bedömargruppens yttrande:

Självvärdering breddad rekrytering.pdf

Bedömargruppens yttrande breddad rekrytering.pdf

SKH:s åtgärdsredovisning.pdf

Samverkan med det omgivande samhället

Under 2024 utvärderar UKÄ lärosätenas samverkan med det omgivande samhället. Utvärderingen utgår från det krav i högskolelagen som anger att det i högskolornas uppgift ingår att samverka med det omgivande samhället för ömsesidigt utbyte och verka för att den kunskap och kompetens som finns vid högskolan kommer samhället till nytta.

I januari 2024 lämnade SKH, liksom övriga lärosäten, in en självvärdering till UKÄ. Under hösten 2024 får lärosätena återkoppling på sitt arbete med samverkan med det omgivande samhället av den bedömargrupp som UKÄ har utsett. Under 2026 ska SKH lämna in en åtgärdsredovisning med anledning av de rekommendationer som SKH har fått.

Här hittar du SKH:s självvärdering över arbetet med samverkan med det omgivande samhället:

Självvärdering samverkan med det omgivande samhället.pdf


UKÄ:s granskning av SKH:s kvalitetssäkringsarbete

SKH lämnade i december 2019 in en självvärdering över kvalitets­säkrings­arbetet vid högskolan. Under våren 2020 genomförde den bedömargrupp som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) utsett platsbesök vid SKH, varav det ena genomfördes via zoom. Då intervjuades bland annat ledningen, lärare, studenter och doktorander.

UKÄ beslutade i november 2020 om SKH:s kvalitetssäkringsarbete, med bedömar­gruppens yttrande som underlag. Det samlade omdömet av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete ges på en tregradig skala – godkänt, godkänt med förbehåll eller ifrågasatt kvalitetssäkringsarbete.

Kvalitetssäkringsarbetet vid SKH får det samlade omdömet Godkänt med fö­r­be­håll. Av de sex bedömningsområdena som ingår i granskningen är det endast ett område vid SKH – Styrning och organisation – som inte anses vara till­fredsställande.

Övriga fem – Förutsättningar, Utformning, genomförande och resultat, Jäm­ställd­het, Student- och doktorandinflytande samt Arbetsliv och samverkan – anses vara tillfredsställande. UKÄ:s beslut baseras på bedömargruppens yttrande.

SKH lämnade i november 2022 in sin redovisning till UKÄ om vilka åtgärder som har vidtagits inom bedömnings­området Styrning och organisation.

I mars 2023 beslutade UKÄ att SKH har ett godkänt kvalitetssäkringsarbete. 

Här hittar du SKH:s självvärdering, UKÄ:s be­slut, inklusive bedömargruppens yttrande, SKH:s åtgärdsredovisning, UKÄ:s beslut av uppföljning samt bedömargruppens yttrande av uppföljning:

Självvärdering kvalitetssäkringsarbete.pdf

Self-evaluation quality assurance.pdf

UKÄ beslut inklusive samlat omdöme.pdf

Bedömargruppens yttrande.pdf

SKH:s åtgärdsredovisning.pdf

UKÄ beslut uppföljning.pdf

Bedömargruppens yttrande uppföljning.pdf


UKÄ:s utvärdering av ämneslärarutbildningen inriktning dans

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har utvärderat ämneslärarprogrammet i dans vid SKH. I början av 2020 fattade UKÄ beslut som innebär ifrågasatt kvalitet på utbildningen. Ett åtgärdsarbete har bedrivits under 2020 och underlag för förnyad granskning har lämnats in februari 2021. I maj 2021 beslutade UKÄ, utifrån de åtgärder som har vidtagits, att utbildningen håller hög kvalitet.

Åtgärderna har fokuserat på en omfattande genomlysning och översyn av pro­gram­met för att säkra progressionen från grundnivå till avancerad nivå, rekrytering av lärare för att stärka den vetenskapliga kompetensen på institutionen och ett ut­ökat samarbete med Stockholms universitet.

Här hittar du SKH:s självvärdering (del 1 och 2), bedömargruppens yttrande, åt­gärdsredovisningen samt yttrandet efter åtgärdsredovisningen:

Självvärdering Ämneslärarexamen dans - del 1.pdf

Självvärdering Ämneslärarexamen dans - del 2.pdf

Bedömargruppens yttrande Ämneslärarexamen dans.pdf

SKH redovisning åtgärder Ämneslärarexamen dans.pdf

Bedömargruppens yttrande efter uppföljning Ämneslärarexamen dans.pdf

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se