”Samtida metodutveckling jazzdans” av Katarina Lundmark
Katarina Lundmark, lektor på Institutionen för danspedagogik vid DOCH/Stockholms konstnärliga högskola, beskriver sitt anslagsfinansierade projekt:
I mitt projekt, d.v.s. mitt didaktiska och konstnärliga forskningsarbete, arbetar jag med en utforskande process inom det dansdidaktiska fältet där praktiska och teoretiska utgångspunkter kompletterar varandra. Som huvudlärare i jazzdans på institutionen för danspedagogik är jag ansvarig för, förutom dansträning, de didaktiska kurserna på både kandidat- och ämneslärarprogrammen, och jag är i en position att forma den samtida och framtida dansdidaktiken. Med mitt projekt som bas arbetar jag med metodutveckling för framtida yrkessituationer där danspedagogen kräver mycket av sitt val av undervisningsuttryck, sin huvudinriktning. Jag ser mitt projekt som en kritisk granskning av konstnärlighet, konventioner och kreativitet.
Jag arbetar för att danspedagogen med jazzdans som utgångspunkt ska kunna möta didaktiska utmaningar och också kunna påverka utveckling, både av dansundervisning i stort och av danskonsten, mot en dansmiljö som visar mångfald och variation i uttryck. Även om syftet är riktat mot jazzdans kommer det didaktiska utvecklingsarbetet självklart också att gå att applicera på och dra nytta av i all dansundervisning. Mitt perspektiv är generellt danspedagogiskt likaväl som ämnesspecifikt, eller genrespecifikt.