Startsida
Forskningssök
Dancing is...
Forskningsprojekt

Dancing is...

Efter att under ett decennium ha utforskat icke-instrumentalitet genom att arbete med olika scores, känner jag en fördröjning i denna ansträngning som genererar fruktbara resultat. Min intuition är att dansa för sakens skull och bjuda in andra dansutövare i denna strävan.
Performer i Eleanor Bauers A lot of moving parts VII (Sleeping Giant Dreams) på Dansenshus i september 2020. Fotograf: Matthew Sundin

I mina studier för 15 år sedan var jag upptagen med att utforma koreografi som en uppsättning verktyg oberoende av dansens medium eller uttryck. Detta tvingade fram en del vilda och inspirerande teorier om en koreografi som finns överallt, en uppsättning psykedeliska glasögon för att uppfatta rörelser i sociala, arkitektoniska, politiska och institutionella rum. Jag såg, på min lilla bakgård, hur denna utveckling flyttade vissa danser ut ur teaterrummet och vissa föreläsningar in i teaterrummet, vissa danser in i museet och vissa konferenser in på scenen.

Syfte och forskningsfrågor

Jag är verkligen hängiven de specifika sätt att förnimma, känna och veta som kan odlas i en danspraktik. Jag älskar hur vi dansare aldrig riktigt kan gå in i ett rum utan vår kropp och vårt sinne, hur vi insisterar på att skapa språk för saker vi ännu inte känner till, hur vi experimenterar med former av samexistens, hur vi skiftar form och förvandlas. För närvarande observerar jag en mängd brådskande och ständiga situationer som dessa konkreta förmågor skulle kunna vara i relation till och med. Jag skulle vilja, genom dessa studiosessioner med dansutövare, hitta dessa relationer. Hur kan vi mobilisera dansen för något mer än sig själv?

Genomförande och förväntad betydelse

Jag planerar att implementera dessa frågor genom en veckovis studiopraktik under 14 veckor av höstterminen. Jag kommer att bjuda in kollegor med olika dansbakgrund, både inom och utanför SKH, till ett score som genererar dansandet och skrivande. Studiopraktiken kommer att följa ett protokoll som lätt kan upprepas och mina resultat från varje session kommer att behandlas och dokumenteras på ett kontinuerligt sätt. Min ambition efter de 14 studioträffarna är att ha etablerat en pålitlig danspraktik, en text och ett förslag till nästa fas av frågor att ställa till och genom dansandet. Genom en revidering och omformulering av original scoret Dancing is, som ägnar mindre energi åt att utesluta, vill jag undersöka vad dansen kan mobilisera. Jag ser den här forskningen som ett hushållsarbete; ett slags försenat försök att sortera, organisera och styra min danspraktik in i ett mer långsiktigt konstnärligt forskningssammanhang. Jag förväntar mig att denna regelbundna studiopraktik kommer att påverka min riktning och mitt arbete som programansvarig för kandidatprogrammet i dans på SKH samt bidra med mer dans till den konstnärliga forskningsmiljön på SKH.

Samverkan

Det finns inget formellt samarbete, men eftersom jag kommer att ha 14 studiosessioner kommer jag att bjuda in 14 dansutövare att ta del av min forskning.

Tidplan

v90 minuters studiosessioner varje vecka, september till december 2024

Länkar

Detta format av studiosessioner är inspirerat av min tid med Peter Mills som resulterade i denna podcast:

https://youtu.be/PxmrozbzEHw

""
Foto: privat

Lektor i dans, programansvarig kandidatprogrammet i dans, Zoë Poluch

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se