Startsida
Forskningssök
Koreografi som naturvägledning
Forskningsprojekt

Koreografi som naturvägledning

Ett tvärdisciplinärt forskningsprojekt i skärningspunkten mellan koreografi, pedagogiskt ledarskap och naturvägledning.
Avatar i Augmented Reality, i naturlig miljö.

Projektet undersöker koreografi som naturvägledning, teoretiskt och praktiskt. Studien bidrar med kunskap till ämnesområdet koreografi genom fortsatt nyansering och breddning av förståelse för begreppet ur dess utvidgade mening och som tillämpning av kunskap i/om/genom koreografi i kontexter utanför scenrummet. Det bidrar vidare till att fylla ett kunskapsglapp om naturvägledning generellt, koreografi som naturvägledning mer specifikt, samt i en vidare bemärkelse för att brygga klyftan mellan människor och annat liv på jorden. Studien genomförs med en A/R/Tografisk ansats som inkluderar intervjuer och observationer av andras koreografiska projekt som naturvägledning, utveckling av ett eget förslag, performance lecture och exposition på Research Catalogue.  

Syfte och forskningsfrågor

Studien är tvärdisciplinär och genomförs i skärningspunkten mellan ämnesområdena koreografi, pedagogiskt ledarskap och naturvägledning. Utifrån en förståelse av koreografi som naturvägledning, är syftet med det här forskningsprojektet att synliggöra och artikulera koreografiska praktiker som bidrar till lärande i/om miljöfrågor och engagemang för klimatomställning. Målet är att bidra med kunskap om koreografi som naturvägledning – att begreppsliggöra den konstnärliga praktiken samt utforska hur ledarskap för lärande i/om miljö- och klimatfrågor kan ske. Övergripande forskningsfråga: - Hur kan koreografi som naturvägledning ta sig uttryck? Frågor att forska med: - Hur möjliggörs lärande genom koreografi som naturvägledning? - Hur möjliggör och formar didaktiska respektive konstnärliga val koreografi som naturvägledning? - I koreografi som naturvägledning, hur sker ledarskap för lärande i/om klimat- och miljöfrågor?

Genomförande och förväntad betydelse

Studien placerar sig i ett performativt forskningsparadigm genom att omsätta A/R/Tografi som forskningsmetodologi. Som en del av studiens A/R/Tografiska tillvägagångssätt operationaliseras syftet genom intervjuer om och observationer av koreografiska projekt som kan förstås som naturvägledning samt utveckling av en egen koreografisk händelse. Dessa delar bearbetas i dialog med relevanta teoretiska perspektiv. Genom fortsatt nyansering och breddning av förståelsen för begreppet (Ingvartssen 2016; Ölme 2017; Østern, Flønes, Reppen, Simonson & Joten forthcoming) kan studien bidra med kunskapsutveckling till ämnesområdet koreografi. Studien bidrar till forskning om pedagogiskt ledarskap då den omfattar ”villkoren och förutsättningarna för lärande under olika skeden i livet och i olika sammanhang” (Fransson & Lundgren 2003). Vidare innebär projektet en utveckling av naturvägledning genom synliggörandet av koreografiska praktiker som kan förstås som, och därmed nyansera, naturvägledning både i praktik och ur teoretisk synpunkt. Studien är av relevans ur ett samhälleligt perspektiv för att bidra till att brygga separationen mellan mänskligt och mer-än-mänskligt liv (Ingvartssen 2016). Koreografi som naturvägledning kan understödja ”att deltagaren utvecklar sin egen relation till naturen … [och] påverka deltagarens attityder och/eller beteenden.” (SLU Centrum för naturvägledning 2022) men studiens betydelse ligger i nyanseringen och den kritiska granskningen av sådana praktiker.

Samverkan

Samverkan genom kunskapsutbyte och nätverk sker med forskare Jasmine Zhang, PhD och forskare vid Centrum för Naturvägledning på Institutionen för stad och land, SLU Sveriges lantbruksuniversitet. Samverkan sker också med danskollektivet Arkeolog 8 som deltar i utvecklingen av det koreografiska förslag som studien ska resultera i.

Forskningsfinansiär

Stockholms konstnärliga högskola

Huvudhandledare

Rebecca Hilton

Tidplan

2024 september: uppstart och detaljerad projektplan oktober: forskningsöversikt november: intervjuer och/eller observationer (december: Föräldraledig) 2025 (januari – augusti: föräldraledig) september: bearbetning av intervjuer och observationer oktober – december: arbete med eget konstnärligt förslag 2026 januari: work-in-progress-visning februari – april: fortsatt arbete med eget konstnärligt förslag maj: presentation av eget konstnärligt förslag (juni – juli: paus) augusti – september: arbete med exposition oktober: publicering av exposition (november – december: paus) 2027 januari: presentation performance lecture.

Adjunkt i danspedagogik med projektledaransvar, Camilla Reppen

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se