Startsida
Forskningssök
”Från rörelse ut ur reflektion i tillblivelse: Dansaren och den kreativa processen”
Forskningsprojekt

”Från rörelse ut ur reflektion i tillblivelse: Dansaren och den kreativa processen”

"Från rörelse ut ur reflektion i tillblivelse: Dansaren och den kreativa processen". Det övergripande målet med projektet var att närma sig en förståelse och en konceptualisering av dansarens konstnärliga process, illustrerad genom dansarens arbete med en viss koreografi.
Dansare på en scen
Foto: Erik Berg ”Now she knows”. Koreograf: Ina Christel Johannesen

Projektet tog sin utgångspunkt i processen med skapandet av Ina Christel Johannessens dansverk NOW SHE KNOWS, där Cecilia Roos, var en av dansarna. Periodvis observerade medforskarna repetitionerna och följde Cecilias konstnärliga process. Forskningsmetoderna växte fram under processens gång, inspirerade av repetitionerna av Johannessens koreografi och genom diskussioner av dansteoretiska och filosofiska texter. Tidigt uppstod ett behov av att ha ett utbyte även i rörelse, så forskargruppen började ägna en del av de regelbundna mötena åt dansa delar av koreografin. Fokus var både på dansaren inifrån processen och medforskarnas yttre perspektiv. Dessa perspektiv var inte låsta utan syftade snarare till ett samspel och en dialog mellan den praktiska och den teoretiska nivån.

Syfte och forskningsfrågor

I början av projektet låg huvudfokus på en konceptualisering av dansarens kreativa process så vi sökte efter texter som kunde ge,tillhandahålla eller hjälpa till att utveckla en adekvat terminologi. Allteftersom tiden gick insåg vi att det fanns många olika sätt att formulera denna process, och att vi kunde använda oss av en mängd olika språk- och uttrycksformer för att närma oss de frågor som dök upp. Dessutom är gapet mellan det upplevda och det verbalt artikulerade ett mångskiktat och och mångtydigt utrymme som är avgörande för en arbetsprocess, både med både med rörelsen och tanken. Ett antal frågor utforskades: Hur arbetar dansaren i processen där dansen - antingen den är improviserad eller lagd – tar form? Hur förändras förståelsen av ett rörelsematerial genom själva utförandet av det? Vad innebär det att förstå eller uppleva en en rörelse ur utövarens perspektiv? Vad är det att förstå eller uppleva en rörelse ur åskådarens perspektiv?Vilken typ av kropp är den dansande kroppen och hur kan den skapa en mängd olika betydelser? Genom vilka begrepp kan vi tänka dansarens dansarens praktik och kroppslighet?

Genomförande och förväntad betydelse

Forskningsprojektet inleds med repetitioner av dansverket "Now She Knows", koreograferat av Ina Christel Johannesen. Det kommer att ha premiär i maj 2010 och Cecilia Roos medverkar som dansare. Att det är ett originalverk är en förutsättning för att projektet ska fungera som material för forskningen. Medforskare är Cecilia Sjöholm, professor i estetik vid Södertörns högskola, Anna Petronella Fredlund, universitetslektor i filosofi vid Södertörns högskola och Katarina Elam, doktor i estetik. De följer arbetet med "Now She Knows" men också arbetet med "Apartment" av Mats Ek där Cecilia Roos arbetar som repetitör. Erfarenheter från tidigare konstnärliga processer vävs in i projektet. Genom en kontinuerlig dialog mellan projektdeltagarna kommer inre och yttre perspektiv att flätas samman för att gradvis bilda den helhet som utgör studiens slutmål, nämligen en djupare förståelse för den konstnärliga processen genom exemplet dans.

Forskningsfinansiär

Vetenskapsrådet

Tidplan

2010–2013
""
Cecilia Roos (Foto: Heidi Möller/SKH)

Professor i konstnärliga praktiker, Cecilia Roos

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se