Startsida
Forskningssök
Att uttala det kroppsliga
Forskningsprojekt

Att uttala det kroppsliga

"Att uttala det kroppsliga – på spaning efter att överbrygga skådespelarens arbete med kroppen som instrument, rörelsegestaltning och dramatisk text" är ett forskningsprojekt av Aleksandra Czarnecki Plaude.
Bild på en person som räcker ut tungan
Foto: Jonas Jörneberg

Projektets mål var att lyfta fram betydelsen av skådespelarens kroppsliga kunskap i förhållande till repetitionsarbete. Som regissör och pedagog och i samarbete med professionella skådespelare ville jag fånga och kommunicera mina arbetsmetoder. Detta med förhoppning om att generera ny kunskap i frågan om skådespelarens fördjupade gestaltningsarbete av dramatisk text med och via kroppen som instrument.

Kroppen är skådespelarens instrument. Jag ser kroppen som ett kärl, en källa att hämta från och ösa ur. Ett instrument som har förmågan förbinda de analytiska tankegångarna med det undermedvetna, med instinkterna och det öppna hjärtat. Min ursprungliga forskningsfråga för detta projekt var att undersöka det glapp som uppstår mellan kroppsliga impulser i ett undersökande led i arbete/improvisation och när det ska överbryggas till en ”färdig” gestaltning av ett dramatiskt verk. Denna frågeställning tog mig vidare till att undersöka en repetitionsteknik som skulle öppna möjlighet för skådespelarna till att öppna sig för och omfamna sin kroppsliga kunskap och kreativitet. Utan att bortcensurera sina uttryck genom textanalys och det logiska tänkandet. Möta en text på kroppsliga villkor. Jag kallar det för Kroppslig läsning.

Syfte och forskningsfrågor

Syftet har varit att genom praktiskt arbete och i samarbete med professionella skådespelare samla, artikulera och kommunicera det specifika i övergången mellan kropp- och textarbete, tvärs genom hela processen, det vill säga från förberedelsefas via repetition till publikmöte. Jag har även utforskat förhållandet mellan ensemblearbete och den enskilda skådespelarens solistarbete och hur det förvaltas i möte med regi. Det sistnämnda ser jag både som en fråga om konstnärliga val och om att undersöka makt-, hierarki- och demokratifrågor i förhållande till (sam)skapandeprocessen.

Genomförande och förväntad betydelse

Projektet har skett i samarbete med Teater Västernorrland och tre skådespelare: Åke Arvidsson, Kaj Ahlgren och Gisela Nilsson. Projektets olika delar har bestått av följande delar: Fas 1 - Undersökande process (workshops med professionella skådespelare på Teater Västernorrland, fältdagbok, reflektionsperioder i dialog med skådespelarna). Fas 2 - Produktion av föreställningen Dödsdansen på Teater Västernorrland. Fas 3 – reflektionsperiod/skrivarbete. Projektet har även haft två offentliga redovisningar på SKH (delredovisning 19 januari 2020 under SKH´s forskningsvecka samt slutredovisning den 25 maj 2020). Implementering av metod sker dels genom undervisning på SKH dels genom arbete i det professionella fältet. Publikation/bok: Kroppslig läsning – om att överbrygga skådespelarens arbete med kroppen som instrument, det undermedvetna och dramatisk text. Publikationsrelease på SKH 11 november 2024. Boken finns att köpa genom SKH´s Bibliotek samt hämta digitalt via DiVA.

Samverkan

Teater Västernorrland, Skådespelare: Åke Arvidsson, Kaj Ahlgren, Gisela Nilsson, Konstnär Björn Gimstedt (dokumentation av den undersökande fasen), Kalle Möller (dokumentation av produktionen), Ulrik Pegelow filmfotograf.

Forskningsfinansiär

Stockholms konstnärliga högskola samt Teater Västernorrland

Tidplan

Januari 2019 – maj 2020, praktisk del. 2023 – 2024 skrivperiod och publicering 2024

Lektor i skådespeleri och rörelsegestaltning, Aleksandra Czarnecki Plaude

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se