Forskningsprojekt
Anders Aare och Niklas Hald
På vilket sätt kan ljuddesign och skådespeleri samarbeta för att på ett tidigare stadium skapa en ljudmässig atmosfär som underlättar klivet in i en fiktiv situation – både ur ett skådespelar- och ljuddesignperspektiv?
Vi vill undersöka hur skådespelare och ljuddesigner kan mötas i ett arbete utanför de traditionella ramarna genom att utmana våra respektive processer och behov i ett laborativt projekt utan krav på att nå fram till en färdig föreställning.
Syfte och forskningsfrågor
Ofta möts ljuddesignern och skådespelaren allt för sent i produktionen för att ett öppet undersökande arbete skall kunna äga rum. Vi vill undersöka och utmana den outnyttjade potential som vi ser i mötet mellan två förmågor inom scenkonsten.
Mål: Utmana våra invanda processer genom att mötas tidigare.
Vad: På vilket sätt kan ljuddesign och skådespeleri samarbeta för att på ett tidigare stadium skapa en ljudmässig atmosfär som underlättar klivet in i en fiktiv situation – både ur ett skådespelar- och ljuddesignperspektiv? Vi vill undersöka betydelsen av att ljudet kommer med från start i skådespelarprocessen.
Hur: Definiera våra respektive processer – hur ser dessa ut? Vad är centralt?
Genomförande och förväntad betydelse
Vi genomförde två workshopveckor med ett års mellanrum där vi utgick från texter som vi aldrig tidigare arbetat med – första omgången Månens monolog, ur Federico Garcia Lorcas Blodsbröllop och andra omgången Prolog till Rosa Luxemburg, ur Elfride Jelineks Men säkert. Dessa workshopsveckor varvades med praktiskt arbete på golvet och reflekterande samtal. Vi förde också varsin arbetsdagbok under hela arbetsperioden. Projektet har presenterats offentligt vid tre tillfällen under SKHs återkommande forskningsveckor. En reflekterande sluttext finns på DIVA och Research Catalogue
Tidplan
2021-2024