Startsida
Forskningssök
"Är jag människa?
Forskningsprojekt

"Är jag människa?

"Är jag människa? är en utforskning av de performativa möjligheterna för identitetskonstruktion och transformation från ett funktionshindrade och postmänskligt perspektiv. Jag vill väcka reflektion kring de antaganden vi gör och förväntningar vi har när vi möts av levande och förmedlade identiteter.
Interdisciplinary

Är jag människa? är en personlig resa av identitetsförvandling, konstruktion och uppenbarelse med posthumanistiska toner. Detta projekt är en fortsättning på forskningsprocesser och metoder som jag utvecklat i Abstract Narrations, (med Klas Dykoff, Mamdood Aldifie, Anders Bohman), färdigställd 2022. Det är en återspegling av min performance och bildkonst, samt min egen oavsiktliga amputation. Är jag människa? manifesteras som en hybridoperaform genom en serie sammanvävda faser: en läs-, tittande-, (om)skrivningsfas, samtal och improvisationer med samarbetsfas, en liveproduktionsfas och en sista reflektionsfas. Läsningarna fokuserade på det område i litteraturen och inom scenkonstfältet där identitet, funktionsnedsättning och performativitet korsas. Jag letade efter akademiska och konstnärliga modeller som passade med argumentet för min abstrakta handikappade kropp i performativa rum. Jag deltog i ett veckans läs- och skrivworkshop på Bard College som hjälpte till att låsa upp revisioner och ett nytt libretto. Två elektroniska kompositörer konsulterades. Operasångare rådfrågades. Natursköna snickare och riggare konsulterades. Besök på Hugo teatern började i november 2023. Vi flyttade in den 2 januari, byggset, rekvisita, improvisation, repetition och den 17 januari vi presenterade vårt samarbetsarbete inför en live- och onlinepublik. Presentationen spelades in och har använts i de slutliga reflekterande fynden fas.

Syfte och forskningsfrågor

Mitt mål med detta projekt är att identifiera och sedan tolka, via improvisation, diskussion och repetition, sambandet mellan identitet, funktionsnedsättning och performativitet för att skapa sceniska eller medierade karaktärer som är abstrakt från mitt eget liv. Mina metoder är både akademiska (läsa litteraturen, titta på videorna) och konstnärliga (en utforskning genom processen att samkonstruera två scener av en enaktsopera). Som regissör är mitt mål att samla in insikter om hur man skapar interaktioner mellan medarbetare, teatertekniker, moderatorer, forskarkollegor, administrativ personal och en engagerad publik. Jag försöker väcka reflektion över de antaganden vi gör och förväntningar vi har när vi introduceras till levande och medierade identiteter (dvs karaktärer). Jag kommer att konstatera att identitet är både en abstraktion och en berättande strävan och har relevans i det performativa rummet för handikappade konstnärer specifikt. Pedagogiskt sett är denna forskning knuten till idé- och karaktärsutveckling eftersom den återspeglas i vad jag skulle kalla inre världsbyggande. Arbetet har också försökt utforska den konstnärliga ledarens förståelse av den multimodala interaktionella dynamiken som är involverad i konstnärliga samarbetsprojekt. Målet var att få en bättre förståelse för hur vi som människor konstruerar och transformerar våra identiteter/karaktärer/kompositioner/designer inom ett visst konstskapande sammanhang.

Genomförande och förväntad betydelse

Forskningen började i juli 2023 med en en veckas skrivarworkshop vid Bard College med titeln "Creative Nonfiction: Hybrid Narratives and the Power of Voice". Jag använde verkstaden för att omarbeta ett tidigare libretto och utveckla ett nytt libretto för en ny operascen. Parallellt, under de följande månaderna, var forskningen en blandning av att skriva, läsa igenom litteraturen om identitet, funktionsnedsättning och prestation samt att lokalisera och titta på videor av konstnärliga framträdanden, akademiska föreläsningar, etc. Jag nådde också ut en till teater, dans och operakompanier vars arbete fokuserar på ämnen som identitet och funktionshinder för att lokalisera min egen forskning inom området. I september reste jag till Venezuela för att arbeta med kompositören Miguel Noya för att utveckla det elektroniska partituren för en av operascenerna. I oktober började jag designa och bygga de natursköna elementen till scenen. I november och december träffade jag kompositören Christoph Abé och operaröstläraren Robert Hyman för att fortsätta omarbeta en scen. Januari var två veckors improvisation, repetition och omarbetning av alla element och inkluderade medverkan av två sopransångare. Den 17 januari presenterades de två scenerna som ett pågående arbete. Forskningen fortsatte med en granskning av presentationsfilmerna, vilket resulterade i en redigerad version av föreställningen och reflekterande anteckningar avsedda för både framtida pedagogiskt bruk och prestationsutveckling.

Samverkan

Samarbete med Universidad Catolica Andres Bello, i Caracas Venezuela med fokus på posthumanistiska studier och förmedlad produktion. Samarbete med en kompositör för elektronisk musik från Venezuela Samarbete med lokal trum- och baskompositör Samarbete med Bard College sommarskrivprogram

Forskningsfinansiär

SKH Forskningscentrum

Huvudhandledare

Maria Hedman Hvitfeldt

Tidplan

Juli 2023- Bard College skrivarworkshop, "Creative Nonfiction: Hybrid Narratives and the Power of Voice". Juli-augusti 2023- läsning av akademisk litteratur, titta på akademiska presentationer, konferenser. Ser på performanceartister, dokumentärer September 2023 – besök kompositören Miguel Noya i Caracas, Venezuela för två veckor med elektronisk musik och psot-humanistisk diskussion. Oktober 2023 – designa och bygga de natursköna elementen och rekvisita. November 2023- träffa operasångare och röstprofessor, Robeert Hyman, och trum- och baskompositören Christoph Abé för att diskutera salongsscenens tillägg, inklusive två nya sopranröster. December 2023- besök på SKHs operaskola för att träffa riggare, ljustekniker och byggnadspersonal. Januari 2024- flytta in på Hugoteatern och påbörja två veckors improvisationssessioner med sångare, kompositörer och regissör som kulminerar i en föreställning/presentation i samband med SKH:s forskningsvecka. februari-maj. 2024 – reflekterande tid för att titta på videoinspelningar, repetition, improvisation och brainstorming. Skriv slutrapport.

Länkar

https://vimeo.com/1004276629/f4e11dbfb6?share=copy

""
Foto: Johan Palme/SKH

Adjunkt i postproduktion, Thomas Brennan

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se