Deltagandebaserad scenkonst kan vara utmanande både för publik och utövare. Formatet med en deltagande publik synliggör konkreta frågor om integritet och ansvar, mellan såväl verk och mottagare som mellan regissör och medarbetare.
Syfte och forskningsfrågor
I sitt forskningsprojekt ”i svaghet” utgår Linn Hilda Lamberg från erfarenheter av att regissera deltagandebaserad och allomslutande scenkonst. Genom konkreta exempel och fördjupande reflektion utforskar hon premissen för en regimetod präglad av upparbetad och avsiktlig svaghet. På vilka sätt är en regipraktik baserad på svaghet förenlig eller oförenlig med de förväntningar vi ställer på regissören som konstnär och arbetsledare? Vad bottnar egna och andras förväntningar på regissören i, och på vilket sätt formar dessa förväntningar våra relationer och den konst vi gör?
Genomförande och förväntad betydelse
Linn Hilda Lamberg ansluter sig till det kritiska samtal gällande regissörens yrkesroll som pågått länge men som intensifierats i samband med uppropet #metoo (2017) och #tystandtagning. Med hjälp av egna och andras erfarenheter av att ha gett och tagit emot regi samt med teoretiska verktyg och modeller hämtade ur poststrukturella kritiska maktstudier försöker Linn Hilda Lamberg förstå något om kreativitetens relation till styrka och svaghet och om regi som enskilt och ömsesidigt arbete.
Huvudhandledare
Cecilia Roos
Handledare
Sara Edenheim
Tidplan
Performance: General Public
27, 30, 31 aug samt 1 sept. Stockholm.
Performance: MINOR ARCANA 26 sept, 24 okt samt 28 nov. Stockholm.
Performance: The Sunset Suite
19, 20, 21 okt. Warszawa.
Performance: Wuthering Wuthering Heights.
Våren 2025. Göteborg, Stockholm, Ställberg.
Planerat offentliggörande i november 2025, planerad disputation i december samma år.