"Iscensatta samtal" av Marcus Lindeen
Det dokumenterade konstnärliga forskningsprojektet (doktorsavhandlingen) Iscensatta samtal finns att ta del av i databaserna DiVA och Research Catalogue.
Iscensatta samtal är ett forskningsprojekt som undersöker samtalet som metod och form för att gestalta dokumentärt material på film och teater. Som regissör och manusförfattare försöker jag genom arbetet med en film och en pjäs förstå vilken roll samtalet spelar i de olika delarna av den konstnärliga processen. Från samtalet som verktyg för research och manusutveckling till dialogen som slutgiltig form för det konstnärliga resultatet. Men också det relationsbyggande samtalet som pågår runt ett projekt för att skapa förtroende med de medverkande.
Det konstnärliga resultatet av forskningen utgörs av långfilmen Flotten (2018) och teaterpjäsen Det osynliga äventyret (2020) samt boken Iscensatta samtal (2024) som bygger på utdrag ur mina arbetsböcker som i dagboksform dokumenterar skapandet av de två verken.
Flotten återförenar sju personer som 1973 deltog i ett socialt experiment ombord på en flotte. Syftet var att studera våld och konflikter, men expeditionen blev i stället omskriven i pressen som “sexflotten". 43 år senare återförenas delar av besättningen i en studio och går ombord på en scenografimodell av den ursprungliga flotten för att prata om vad som egentligen hände ombord. I filmen används arkivmaterial från deras resa över Atlanten tillsammans med scener inspelade i studion.
I pjäsen Det osynliga äventyret möts en hjärnforskare, en videokonstnär och en transplantationspatient i ett samtal om identitet. Texten bygger, till skillnad från Flotten, på intervjuer med tre personer som aldrig har träffats. Deras fiktiva möte gestaltas i samtalsform av tre skådespelare. I både filmen och pjäsen har jag strävat efter att skapa en förtrolig stämning där samtalen har en dialogform som påminner om intima konversationer. Karaktärerna ställer nyfikna frågor till varandra som genererar reflektioner, känslor och anekdoter.
I forskningsprojektet undersöker jag om och hur dessa iscensatta samtal kan skapa möten, förbindelser och utbyten som inte skulle kunna uppstå utanför de förutsättningar jag skapat – oavsett om det handlar om att återförena människor som redan känner varandra, eller att skapa ett fiktivt sammanförande av tre personer som aldrig mötts i verkligheten. Grunden för samtalet i pjäsen är det dokumentära material som jag samlat in genom intervjuer samt arkiv- och annan källforskning. Filmens samtal har förberetts genom en process av relationsbyggande, intervjuer och forskning i det historiska materialet.
Samtalsformen har också förenat filmen och pjäsen rent visuellt. Tillsammans med scenografer har jag arbetat med en stram och stilistiskt enkel form med scenografier byggda i ljus plywood omgivna av en svart så kallad “black box”-miljö. I filmen har en flotte byggts upp för att skapa ett rum och en spelplats för de iscensatta samtalen mellan deltagarna. På teatern spelas pjäsen i en scenografi som egentligen inte är en scenografi i traditionell mening utan en cirkelformad trästruktur för publiken och de medverkande att sitta tillsammans i. Här har jag velat undersöka ett slags växelverkan mellan dokumentärfilm och teater. Dokumentärfilmen har fått en teaterscen i form av en scenografiflotte där karaktärerna kan gå runt och interagera med varandra. Teaterpjäsen har däremot blivit av med det förväntade scenrummet och publiken får i stället skapa egna, inre bilder som suggereras av karaktärernas samtal.
Konstnärligt resultat
Det dokumenterade konstnärliga forskningsprojektet och doktorsavhandlingen Iscensatta samtal består av två konstnärliga verk, en teaterpjäs och en film, samt en bok med redigerade arbetsböcker kopplade till de båda verken. Projektet har genomförts mellan 2017 och 2023 på Stockholms konstnärliga högskola.
Verk som ingår i forskningsprojektet:
Dokumentärfilmen The Raft (Flotten), 2018.
Längd: 97 min. Flera språk med engelska undertexter.
Filmen Flotten producerades av produktionsbolaget Fasad och hade premiär 2018 på dokumentärfestivalen CPH:DOX där den vann festivalens huvudpris. Den har sedan visats på över femtio filmfestivaler (däribland festivalerna i London, Melbourne, São Paulo, Chicago och Moskva) och haft biopremiär i bland annat Frankrike, Storbritannien, Schweiz, USA och Mexiko. Filmen vann Prix Europa för bästa tv-dokumentär, visades på BBC och utsågs till kritikerfavorit i New York Times.
Flotten har också presenterats på Centre Pompidou i Paris där filmens scenografi ställdes ut som en interaktiv konstinstallation. Verket visades också på Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn 2018.
Teaterpjäsen L’Aventure invisible (Det osynliga äventyret), 2020.
Längd: 87 min. Franska med engelska undertexter.
Det osynliga äventyret beställdes av Comédie de Caen i Normandie och hade premiär 2020 på Théatre de Gennevilliers i Paris som en del av scenkonstfestivalen Festival d’Automne. Den franska uppsättningen har spelats på Schaubühne i Berlin, Piccolo Teatro i Milano, Kunstenfestivaldesarts i Bryssel och Wiener Festwochen i Wien.
Pjäsen är den sista delen i en trilogi med pjäser på temat identitet. Hela trilogin (Orlando et Mikael, Wild Minds och L’Aventure invisible) visades på Festival d’Automne i Paris 2022. Samma år gavs trilogin ut som bok på det italienska förlaget il Saggiatore.
Dokumentationen som ingår i projektet
Boken Iscensatta samtal, 2024
Ges ut på svenska av förlaget POV Books.
En bok med redigerade utdrag från mina arbetsböcker till filmen Flotten och pjäsen Det osynliga äventyret, samt en inledande bakgrundstext som förklarar forskningsprojektet.
Om offentliggörandet
Offentliggörandet sker den 27-28 januari 2024 i Göteborg i samarbete med Göteborgs filmfestival och Göteborgs stadsteater. Filmen Flotten kommer visas på bio och pjäsen Det osynliga äventyret framförs som gästspel på franska med engelska undertexter (tre tillfällen). Samtidigt släpps boken Iscensatta samtal och presenteras med ett samtal.