Doktorandprojekt
Lära av varandra i dans
I projektet riktas undran mot erfarenheter av möten i skilda danspraktiker och hur dessa kan hitta format, där det blir möjligt att lära av varandra. Vilka koreografiska praktiker behöver aktiveras, för att kunskap i dansande, skall kunna förnimmas på sätt som kan bidra till dagens visdom.
Projektbeskrivning
Syfte och forskningsfrågor
Forskningens syfte är att undersöka förhållningssätt till specifik kunskap i dans, föreställningar, förförståelse och tolkningsföreträde som riskerar att osynliggöra viss kunskap. Genom situering av dans i praktiken, se hur det är möjligt att uppleva, artikulera och granska dess epistemologier.
Frågor i process:
Hur kan en lära av varandra (var annan) i dans?
Vilka koreografiska praktiker behöver aktiveras för att specifik kroppslig kunskap inom dans skall kunna granskas och lära av varandra?
Vad krävs i praktiken, för att rum skall öppnas för dans och specifik kroppslig kunskap som inte är tillgängliga med dagens visdom?
Hur kan idéer om tolerans och öppenhet granskas i praktiken?
Genomförande och förväntad betydelse
Forskningen görs genom möten i dans med intresse för den kunskap som uppstår i praktiken. Några brännande teman är hur skilda erfarenheter kan vara en tillgång, frågor om hur kroppar skapas i relationer i dans där skillnad i praktiken lyfts fram som alternativ till föreställningar om mångfald. Utifrån min praktik i folkdans är det möjligt att adressera föreställningar och begrepp i friktionen mellan konst och kultur. Genom erfarenheter från kulturella sammanhang av social dans som kollektiv kunskap, öppnas frågor om aktionen att bjuda in, platsen för möten, agens och aktivitet, erfarenhetsbaserad kunskap och etiska innebörder av att mötas i dans.
Huvudhandledare
Martin Sonderkamp
Handledare
Amanda Piña
Tidplan
2023-2028