Startsida
Forskningssök
Att återuppfinna “Regie-Theater” - samtycke och asymmetri i relationen mellan skådespelare och regissör
Doktorandprojekt

Att återuppfinna “Regie-Theater” - samtycke och asymmetri i relationen mellan skådespelare och regissör

Ett doktorandprojekt av Johannes Maria Schmit
Fotomontage av A Clinical Lesson at the Salpêtrière av André Brouillet: många män lämnade utan studieobjekt

Johannes Maria Schmit's doktorandprojekt förebådar möjligheterna för en återuppfunnen regiteater i ett postdisciplinärt scenkonstfält. Genom att korsläsa samtida modeller för samtycke med det psykoanalytiska begreppet överföring, närmar sig projektet de etiska frågor som uppstår av den asymmetriska relationen mellan skådespelare och regissör.

Syfte och forskningsfrågor

Syftet med avhandlingen är att erbjuda en icke-moraliserande, kritisk genealogi över den politik som försatt regissören (som auteur) i kris - och att komplettera den med en konkret metod för samtyckesbaserade repetitioner. Denna metod insisterar på intuitivt, monopoliserat författarskap samt den disciplinära uppdelningen mellan skådespelare och regissör i samma radikalitet som traditionen med så kallad "Regie-Theater" erbjuder; allt medan man förfrämligar de sociala relationerna under repetitionsarbetet, under ett ständigt pågående och skapande av samtycke. I linje med detta syftar projektet till att bidra till en etik och en politik för teaterregi som överskrider de prohibitiva protokoll som krävs för industriella produktionssätt, som till exempel intimitetskoordinering på filminspelningar. I sökandet efter formuleringar av relationen mellan skådespelare och regissör som undvik metaforerna för organisationsledning och cybernetisk epistemologi, betonar forskningen istället regissörens politiska potential; som ett möjligt motstånd mot relationell optimering.

Genomförande och förväntad betydelse

I motsats till vad Schmit uppfattar som "postdisciplinära snabbfixar" för asymmetriskt fördelad makt, får de aktörsbaserade traditionerna i Östeuropa (Meyerholds biomekanik, Brechts Berliner Ensemble, Grotowskis Teaterlaboratorium) tjäna som en karta när man omformulerar dagens regissörsposition. I synnerhet används den ”hauntologi” som Frank Castorfs Volksbühne instiftade som ett sätt att analysera den omedvetna längtan som ligger bakom varje ambition att "återuppfinna Regie-Theater".

Huvudhandledare

Jon Refsdal Moe

Handledare

Josefine Wikström

Tidplan

2019-2025

Doktorand, Johannes Maria Schmit

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se