Alla ämnesområden hade fortbildningsdag
Jazzdansworkshop med Clara Björk. Slagverkaren Hjalmar Öhrström spelar live till dansen. Alla bilder, foto: Johan Palme/SKH
Kulturskoleklivet är regeringens satsning på att utbilda nya pedagoger till kulturskolan, och fortbilda de som redan är arbetar där. SKH är ett av sex lärosäten som ingår i programmet. I fjol anordnades en fortbildningsdag för danspedagoger hos SKH som en del av Kulturskoleklivet, vilket i år har expanderat till alla våra sju ämnesområden.
– Det känns otroligt fint att vi får möjlighet att göra detta ett år till, säger Ninnie Andersson, ämneschef för danspedagogik på SKH. Och att övriga SKH också deltar i en fortbildningsdag för att visa på den bredd och kompetens som finns på högskolan.
Med 33 workshops och seminarier utspridda över SKH:s alla fem adresser rör det sig om en riktig storsatsning. Här kan man lära sig allt från platsspecifik scenografi ute i naturen till hur man bäst använder sina knän till att stödja nybörjare inom cirkus.
Pedagoger har kommit på besök från hela landet, som Christina Maydotter, som har rest hit ända från Kramfors, där hon jobbar som danslärare i kulturskolan.
– Det finns så många bra grejer att gå på idag, säger hon. Hoppas att det kan bli återkommande!
Workshop i gestaltning utan ord med Lena Stefenson.
En bred satsning på nya grupper
Förutom fortbildningsdagen finns inom Kulturskoleklivet på SKH också möjlighet att gå en fullskalig, tre terminer lång utbildning, i samarbete med Stockholms universitet och Stockholms musikpedagogiska institut. Didaktikprofessorn Ylva Hofvander Trulsson, som ansvarar för Kulturskoleklivet på SKH, berättar att man också kan gå enstaka kurser, som fortbildning eller som en del i att utbilda nya kulturskolepedagoger. Dessa riktar sig också till SKH-alumner som vill bredda sin kompetens.
En som har gått flera enstaka kurser är Saga Leipalu, kulturskolepedagog i Kalmar, som är på fortbildningsdagen för att gå på workshops i cirkus.
– Jag tycker att Kulturskoleklivet är så värdefullt, säger hon. I Kalmar är vi inte många som håller på med nycirkus, så det är kul att träffa folk, utveckla sig som pedagog genom kurser och få inspiration till vad man kan göra och hur.
Det är Kulturrådet som delar ut bidragen för arbetet med Kulturskoleklivet, och för många i branschen har det varit en både välkommen och efterlängtad satsning. Ylva Hofvander Trulsson menar att riktade satsningar på kulturskolan på det här sättet i slutändan gynnar hela SKH och hela kulturvärlden.
– Det gäller inte minst en sak vi hela tiden jobbar med, att bredda deltagandet, säger hon. Kulturskolan och nya kulturskolepedagoger är en viktig kanal för att fler ska söka sig till kulturen och nå nya elevgrupper, vilket i slutändan kan leda till att dessa grupper även blir aktuella här som studenter.
Ninnie Andersson menar att mötet med kulturskolan är viktigt även på ett mer direkt sätt, för att säkerställa att de pedagogiska inriktningarna fortsätter vara relevanta och högkvalitativa.
– Vi som högskolelärare får i mötet med deltagarna syn på våra egna praktiker, som kan utvecklas genom deras reflektioner och erfarenheter, förklarar hon. På så sätt får vi en kritisk granskning och en tätare dialog med verksamma inom vårt fält.
Passningsworkshop med ämnesansvariga för cirkus, Alisan Funk.
Workshop i musikpedagogik för musiklärare med Klara Rylander.
Workshop i kostymdesign med Maria Geber och Katrin Brännström.
Workshop i VR med ämnesansvariga för film och media, Tinna Joné.
Kulturskoleklivet
Kulturskoleklivet är en nationell utbildningssatsning för att svara mot behovet av fortbildning och fler utbildade kulturskolepedagoger. Sex lärosäten, däribland SKH, får särskilda bidrag för att arrangera utbildningar för de som vill utbilda sig för att arbeta i kulturskolan, men även för kompetensutveckling av befintlig personal.