Här är SKH:s nya doktorander
Anna Frida Maria Nilsson
Under dessa forskningsår är min önskan att utforska kreativa processer för cirkus, med målet att utveckla konstformen och hitta nya sätt att skapa cirkus på.
Anna Frida Maria Nilsson
Nyfikenheten ledde mig hit. Och en smak för utmaningar. När jag bad min gamla cirkusskola (numera ESAC) om mitt examensbevis sa ESAC:s ledning att jag tog examen precis innan Bolognakonventionen trädde i kraft, och att mitt examensbevis därför var värdelöst. Administratören tillade sedan att jag inte hade någon chans att någonsin komma in på ett universitet som master- eller doktorand. Så jag antar att jag hamnade här genom att inte lyssna på människor som säger att saker och ting är omöjliga.
Titel på Anna Frida Marias doktorandprojekt: Research on Immersive Creation – a creation method for circus and other art forms.
Claudia Bosse
Genom att uppmärksamma och lära av naturens sprickor och skador, kan vi utveckla koreografiska praktiker och sätt att röra oss på, som fördjupar vår koppling till miljön och landskapet.
Claudia Bosse
Jag är koreograf, performer, regissör och leder den tvärkonstnärliga theatercombinat i Wien. Mitt arbete utforskar våld, historia, det kusliga, samexistens med icke-mänskliga varelser och konkreta utopier. Jag ser mina koreografier som ”konst i ett tillfälligt sammanhang”, där jag blandar myter, ritualer, texter och dokument med kroppar, material, språk och objekt för att skapa platsspecifika verk. Jag utvecklar installationer och föreställningar i museer, landskap, arkitektur, teatrar och urbana utrymmen i Europa och utomlands.
Titel på Claudias doktorandprojekt: Hybrid Landscapes, An ecology with wounded areas, A research on rituals, bodies, knowledge, virtuality
Gwen Rakotovao
Min forskning utforskar den fascinerande malagassiska begravningsritualen Famadihana och dess förmåga att förändras och leva vidare genom generationer. Genom dans och koreografi fördjupar jag mig i ritualens djupare mening och symbolik. Jag vill också undersöka hur dessa insikter kan inspirera dagens danskonst och öppna upp för framtida möjligheter att använda rörelse som ett sätt att hela, både kropp och själ.
Gwen Rakotovao
Jag är en dansare och koreograf som nu är baserad i Europa efter att ha uppträtt, dansat och skapat verk under ett decennium i USA. Mitt intresse i kulturella, historiska och sociala sammanhang ledde till att jag tog en examen i dansstudier (Arts du Spectacle) på University of Paris 8 och en masterexamen i Performance Studies på New York University. Mitt konstnärliga skapande och min forskning handlar om ämnen som ritualer och motståndsrörelser.
Titel på Gwens doktorandprojekt: Famadihana 2.0 I Embodied explorations: Investigating the essence of the famadihana ritual.
Louise Ahl
Min forskning syftar till att utveckla nya format för integrerad syntolkning inom scenkonst, där koreografi används som ett verktyg för att både förmedla och förstärka upplevelsen.
Louise Ahl
Jag är koreograf och scenkonstnär från Stockholm. Jag har under de senaste 17 åren bott i Storbritannien och arbetat frilans inom scenkonstområdet. För närvarande studerar jag också till syntolk och hoppas kunna ta med mig denna kunskap till mitt projekt på SKH.
Titel på Louises doktorandprojekt: Integrated Audio Description as a choreographic framing device for weird and experimental performance.
Ray Borg
Jag kommer att undersöka olika typer av filmmanipulation, med målet att utveckla filmtekniker som kombinerar dokumentär och fiktion. Detta för att bredda synen på verklighet och ifrågasätta vem som äger sanningen.
Ray Borg
Jag har arbetat som frilansande filmskapare och konstnär under de senaste 20 åren, främst i Sverige och Storbritannien. Jag arbetar med dokumentär-, experiment- och hybridfiktionsfilm, främst som filmregissör men även som filmfotograf, klippare och dramaturg.
Titel på Rays doktorandprojekt: Factual Fabulation.