Bilder från Forskningsveckan 2024
Forskningsveckans syfte är att dela, uppleva och diskutera olika perspektiv inom den konstnärliga forskning som bedrivs inom SKH. I år hölls totalt 28 presentationer och workshops under fyra dagar. Forskningsveckan var öppen för allmänheten och de flesta programpunkterna live-streamades.
Tack till alla som deltog!
DAG 1: Tisdag 16 januari
Plats: Studio 16 på Brinellvägen 58
Cecilia Roos, Vicerektor för forskning, introducerade dagen. Under forskningsveckans första dag kunde besökare ta del av presentationer och workshops med Ami Skånberg, Marie Fahlin, Alisan Funk, Annika Notér Hooshidar, Kersti Brennan, Annika Boholm, Cecilia Öhrwall och Linn Hilda Lamberg.
Bild från workshop. Gående som koreografi för konstnärlig agens, Ami Skånberg.
The Curative Act, Maria Fahlin.
Institutionellt motstånd som uttryck för ”att veta hur” och ”veta det”, Alisan Funk.
DAG 2: Onsdag 17 januari
Plats: Hugoteatern på Teknikringen 35, samt Bion på Valhallavägen 189
Kent Olofsson, Professor i scen för profilområdet koncept och komposition, introducerade dagen. Andra dagen innehöll presentationer av Maria Lindeman, Hendrik Quast, Thomas Brennan, Christina Lindgren, Marcia Nemer Jentzsch och Roberto Bredin (NAVET, KTH).
Dagen avslutades med filmvisning av Erik Gandinis After Work.
Crip Ventriloquism – Humor in artistic research, Hendrik Quast.
Är jag människa?, Thomas Brennan.
DAG 3: Torsdag 18 januari
Plats: TV-studion på Valhallavägen 189
John-Paul Zaccarini, Professor i scen för kroppsliga och vokala praktiker, introducerade dagen. Under tredje dagen fick besökare ta del av presentationer av Johanna Garpe, Anders Aare, Markus Granqvist, Anna Ljungqvist, Mihra Lindblom, Anders Duus, Costanza Julia Bani, Erik Gandini, Roland Paulsen, Carolina Jinde, Niklas Hald, Anders Aare, Anders Larsson, Chris Van Goethem, Karin Rudfeldt.
Dagen avslutades med Stacey Sacks, Jenny Sunesson, Chrysa Parkinson, Andreas Berchtold och Kent Olofsson som presentera sina publicerade expositioner i tidskriften VIS – Nordic Journal for Artistic Research, samt en ljudperformance av Paola Torres Nuñez Del Prado.
Sagan om Språkets Gestaltande förmåga, Karin Rudfeldt.
Stacey Sacks, Jenny Sunesson och Andreas Berchtold.
Ljudperformance av Paola Torres Nuñez Del Prado.
DAG 4: Fredag 19 januari
Plats: TV-studion på Valhallavägen 189
Wilhelm Carlsson, Professor i musikdramatisk gestaltning, introducerade dagen. Dagen innehöll presentationer av Savas Boyraz, Duygu Örs, Caterina Mora, Brett Ascarelli, Paola Torres Núñez del Prado, Mamdooh Afdile och John-Paul Zaccarini.
Under dagen pågick även en öppen workshop i Studio D4 där besökare kunde uppleva ett experimentellt konstlaboratorium med olika aktiviteter kopplade till lyssnande. Workshopen anordnades av Jenny Sunesson, Hara Alonso och Martin Sonderkamp.
Tracing traces of Artistic Research (or how I became an ethnographic exhibit, Duygu Örs och Savas Boyras.
Bild från workshop. Essay presentation: “Conflicted Embodiment. Notes from Dancing on Both Sides of the Atlantic”, Caterina Mora.
Bild från workshop. Inspirerad av instruktioner, Brett Ascarelli.
FutureBrownSpace, John-Paul Zaccarini.
The listening tent. Jenny Sunesson, Hara Alonso och Martin Sonderkamp organiserade en workshop i Studio D4 som pågick hela dagen.
Foto: Johan Palme/SKH