Startsida
Nyheter och evenemang
Nyheter
Nyheter HT 2024
Vetenskapsrådet delar ut 8,5 miljoner till två forskningsprojekt vid SKH
2024-10-22

Vetenskapsrådet delar ut 8,5 miljoner till två forskningsprojekt vid SKH

Två konstnärliga forskningsprojekt hos Stockholms konstnärliga högskola får sammanlagt 8 550 000 miljoner kronor när Vetenskapsrådet (VR) fördelar årets projektbidrag och Internationell postdok inom konstnärlig forskning. 
En person gör en dansrörelse mot kameran
Foto: Martin Argyroglo

Det rör sig om projektet Minoritetsrädslor i monstruösa former: De-orientalism som en monsterfilm av Mamdooh Afdile, affilierad forskare och lektor i film och media samt projektet Lära genom att Dansa av Eleanor Bauer, tidigare doktorand på SKH och lektor i samtida dans och koreografi. Eleanor beviljades internationell postdok. 

– Fantastiskt roligt att SKH även i år har fått ytterligare två VR-projekt beviljade i Vetenskapsrådets utlysning av projektbidrag inom konstnärlig forskning, säger Ann Kroon, chef för Forskningskansliet på SKH. Det är ett bevis på att SKH:s utökade satsning på stöd till VR-ansökningar ger utdelning. 

Sammanlagt beviljar VR drygt 53 miljoner kronor i projektstöd och stöd till internationella postdok inom konstnärlig forskning för åren 2025–2030, och SKH är den institution, som näst efter Konstfack och Högskolan i Borås, har fått mest bidrag under 2024. 

Abstracts 

Mamdooh Afdile forskningsprojekt Minoritetsrädslor i monstruösa former: De-orientalism som en monsterfilm handlar om att i sagor för barn har monster en tydlig roll; de representerar ett hot eller straff för en omoralisk handling eller gärning. Men varför finns monster i vuxna berättelser? Ur ett historiskt perspektiv kan man se att monster i folksagor från olika kulturer verkar ha unika egenskaper som är relevanta för den kultur och tid de skapades i. En växande mängd forskning föreslår att monster i vuxna berättelser och konstverk representerar en samhällelig omedveten rädsla för "den andre", såsom invandrare och andra förtryckta minoriteter.

Monster kan vara en bra ingångspunkt för att förstå olika kulturer genom att undersöka vad människor var rädda för. Även om monster i filmer och mainstream-konst idag främst skapas för sensation och underhållning, försöker politiska konstnärer (postkoloniala konstnärer) allt mer att återuppliva monstren i sitt arbete, till deras ursprungliga roll som en social spegel. I dagens globala och mångkulturella verklighet, där människor från olika övertygelser och kulturer arbetar och lever tillsammans, blir det allt viktigare att hitta nya sätt att öka förståelsen för varandra och närma oss varandra. Som ett svar på den ökande främlingsfientligheten emot den växande muslimska minoriteten i Sverige, kommer vi i denna forskning att återuppliva de klassiska svenska monstren Skogsrå och Näcken för att skildra en historia om polarisering i nutid.

Detta kommer att vara den första konstnärliga forskningen som använder insikter från svensk folkhistoria för att skapa samtida politisk konst (De-Orientalism konst) i form av en monsterfilm. Forskningen kommer att utföras i samarbete mellan den palestinska invandraren Mamdooh Afdile och svenska historikern Bo Erikson, tillsammans med den svenska musikkompositören Kent Olofsson.

Projektet pågår: 25-01-01 och 27-12-31.



Eleanor Bauers forskningsprojekt Learning through Dancing syftar till att utveckla dansmetoder som kan användas i klassrummen i grundskolan och gymnasiet. Även om dans är en form av fysisk träning eller fritidsaktivitet i skolorna, är dansens användbarhet som hjälpmedel och process för lärande fortfarande underutforskad. Projektet är en fortsättning på Eleanors forskning om dans som ett sätt att tänka och som ett sätt att skapa mening med sinnena. 

Med forskning inom utbildningsprogrammet Arts in Education vid Harvard University, offentlig verksamhet vid Bennington College, workshops i facilitering vid Movement in Practice och The Movement Arc och fältarbete vid National Dance Institute, kommer Eleanor att kombinera olika kunskaper och metoder i syfte att förnya lärande och undervisningsstrategier för jämlikhet och inkludering. Forskningen kommer tillämpa de sensomotoriska, emotionella, kreativa och sociala färdigheter som dansen ger, för att vidare utveckla progressiva utbildningsmodeller som Universal Design for Learning, studentcentrerat lärande och Critical Pedagogy. Genom att göra människor medvetna om sig själva, varandra och sin omgivning kan dans hjälpa elever att bli mer aktiva och ansvarstagande i sitt lärande, och för lärare att nå elever som tappar intresset i ett stillasittande
inlärningsparadigm.

Denna forskning utökar de kroppsliga inlärningsförmågor som aktiveras av dans och som under århundraden av utbildning och socialisering baserad på disciplin och kontroll av kroppar har förbisetts. Fram till dess att språket har utvecklats erkänns det viktiga sambandet mellan fysisk och kognitiv utveckling, barn utforskar världen genom rörelse, beröring, smak, textur och ljud. När barnen växer dominerar böcker och skärmar som inlärningsverktyg, och betoningen på tal och skrift tar över som bevis på kunskap. Vår holistiska och kroppsliga syn på barn som rörliga, nyfikna och multisensoriska subjekt bleknar när stillasittande och fokusering dominerar. Learning through Dancing undersöker och utvecklar metoder för lärare att implementera dans i lärandet och i utformningen av läroplaner. 

Projektet pågår: 25-01-01 och 27-12-31. 

Om Vetenskapsrådet

Vetenskapsrådet är Sveriges största statliga forskningsfinansiär och ger stöd till forskning av högsta vetenskapliga kvalitet inom alla vetenskapsområden. I utlysningarna gällande konstnärlig forskning kom 90 ansökningar in, varav 9 tilldelades bidrag. 

 

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se