2024-05-07

Kulturskoleklivet på Film och Media – rapport från en kurs

Kursen Digital Mediaproduktion – Barn och ungas egna berättade är en del av Kulturskoleklivet. Gästläraren Denis Romanovski bygger bland annat kameror av kartong med kursdeltagarna.
Sex personer står utomhus på ett lutande plan, alla tittar genom kameror gjorda i kartong
Foto: Nils Claesson/SKH

Kulturskoleklivet är en nationell satsning på att utveckla kompetens hos lärare i Kulturskolan. Här kan erfarna filmare och konstnärer skaffa sig kompetens och blir pedagoger.

– Grunden i kursen Digital mediaproduktion – Barn och ungas egna berättade är att förstå att det handlar om att barn och unga har yttrandefrihet och att en lärare ska kunna ge dem redskap att uttrycka sig, säger Nils Claesson, som är lektor i animation och leder kursen.

– Läraren måste också förstå sin egen makt och vara beredd att ta ett steg tillbaka. Att inte lägga sig i. Mitt ideal är en fransk filosof som heter Jacques Rancière som skrivit en essä med titeln Den okunnige läraren.

En måndag i april gör kursdeltagarna kameror av kartong. Gästläraren heter Denis Romanovski och har rest till SKH från Göteborg. Uppgiften är att bygga en fotoapparat och sedan gå ut och fotografera utan film eller minneskort i kameran. Att ta en bild innebär att stanna av och trycka av. Sedan gäller det att ta fram papper och penna och skriva upp det som bilden innehöll. Det är en övning i att se men också att möta omgivningens frågor och nyfikenhet. En kamera av papp möter för det mesta sympati och möts av nyfikna frågor.

– Att beskriva en bild och översätta ett utsnitt av verkligheten till text är också en övning i att ”prompta”. Vad är det? Prompta är modern svenska för att skriva ned instruktioner till ett AI program att skapa en bild utifrån språket. En inspiration är en amerikansk nunna och konstnär som hette Corita Kent (1918–1986) och som utvecklade en metod för att se långsamt. Hon skar ut en rektangel i papper och fick sina studenter att se genom den. På det sättet skapades en bild, säger Denis Romanovski. (Läs mer om Corita Kent: www.corita.org)

Pappkamerorna är exempel på de tekniker som kursen arbetat med. I fokus har stått modellbygge och dockanimation. Just animationen är något som alla i kursen blivit bitna av.

– Det är en bra start för att bli pedagog att förälska sig i animation. Det går inte att lära ut animation om du inte gillar att göra det själv. Du behöver inte vara expert. Det räcker med grunderna. Ofta kan ett barn eller ungdomsgrupp lära sig väldigt snabbt och sedan lär läraren av sina elever, säger Nils Claesson.

– Vill du utveckla din kompetens som pedagog i Kulturskolan finns det kurser att gå. De arrangeras av SKH i samarbete med Stockholms universitet.

Läs mer

denis.jpg
Denis Romanovski instruerar kursdeltagarna. (Foto: Nils Claesson/SKH)

papperskamera2.jpg
Kursledare Nils Claesson med sin imponerande pappkamera. (Foto: Denis Romanovski)

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se