Ways of knowing – Att filma med havet
Seminariet ”Att filma med havet” är en del av vårens seminarieserie “Ways of knowing Spring 2025” där vi varje onsdag under våren utforskar hur olika uttryck för kunskap manifesterar sig inom konstnärlig forskning just nu. Läs mer om seminarieserien och se kommande seminarier!
One of cinema’s greatest powers is its animism. On the screen there is no still life. Objects have attitudes. Trees gesture. Mountains, like this Etna, signify. Each element of staging becomes a character. Jean Epstein, “Cinema Seen from Etna” 1926.
På seminariet kommer Kajsa Dahlberg, genom föreläsning, filmvisning och gemensam diskussion, att presentera sitt doktorandprojekt från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, Tidal Zones – Filming Between Life and Images (2024). Hennes forskning utgår från behovet att tänka på film- och bildskapande praktiker i en tid där framtiderna är osäkra; framtider som definieras av klimatförändringar och politisk oro. Dahlberg frågar sig hur klimatkrisen kräver att vi omprövar vår (mänskliga) position i världen, och vidare, hur påverkar (eller inte påverkar) den vår användning av teknologi?
Mer info om projektet
Dahlbergs projekt bygger på queera livspraktiker, teorier och affiniteter och tar avstamp i nymaterialistiska och posthumanistiska diskurser för att undersöka hur icke-mänskliga livsformer är en del av och formar (vår mänskliga) visuella kultur. Som ett exempel har hon engagerat sig i de historiska relationerna mellan sjögräs och fotografi för att utmana uppfattningen om visuell teknik som ensidigt kopplad till mänskliga representationsformer. Istället visar Dahlberg hur filmmediet vittnar om materiella ömsesidiga beroenden som har potential att föra samman, snarare än att separera, mänskliga och icke-mänskliga världar.
Tidal Zones – Filming Between Life and Images behandlar havets filmiska rum ledsagad av Jean Epsteins film ’Le Tempestaire’ (1947) och forskningen använder sig av tidiga fotografiska kemiska metoder som inkluderar sjögräs, både för att framkalla film och undersöka den tekniska intraaktiviteten hos mänskliga och icke-mänskliga regimer som en del av själva fotografin. Inom ramen för denna forskning hävdar Dahlberg att filmens relation till den materiella världen är både sensorisk och ömsesidig, och att göra film handlar om förmågan att känna, inte bara med ögonen, utan med hela kroppen.
Biografi
Kajsa Dahlberg (f.1973 i Göteborg) är en bildkonstnär bosatt i Oslo. Hon tog sin MFA vid Konsthögskolan i Malmö 1998-2003 och var ateljéstipendiat vid Whitney Program i New York 2007-08. Dahlbergs verk har visats i separatutställningar på Neuer Berliner Kunstverein, Museum of Contemporary Art i Roskilde, Parra & Romero i Madrid och Lunds Konsthall. Hon deltagit i utställningar på Moderna Museet Stockholm, Malmö Konstmuseum, 8 Bienal do Mercosul, Manifesta 8 och GIBCA 2019. Våren 2024 avslutade Dahlberg sin doktorsexamen Tidal Zones - Filming Between Life and Images, från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.
Information
Pris: Fri entré
Plats: Bion, Valhallavägen 189, SKH
Övrigt: Anmäl dig via bokningslänken.