Forskningsveckan 2024

Torsdag 18 januari – TV-studion, Valhallavägen 189


(Presentationen är på svenska)

Johanna Garpe, Professor i scenkonst, Anders Aare, Lektor i Ljuddesign, Markus Granqvist, Lektor i scenografi, Anna Ljungqvist, lektor i scenkonstproduktion, Mihra Lindblom, Lektor i maskdesign, Anders Duus, Lektor i dramatiskt skrivande.

Titel på presentationen
Scenkonstproduktion med reducerad klimatpåverkan 

Vad är det du undersöker och varför?
Klimathållbarhet i scenkonstproduktion inom samtliga inriktningar som enheten för scenkonst utbildar inom. Orsaken till undersökningen är den pågående klimatkrisen med behov av nya metoder inom scenkonstproduktion och hur vi utbildar inom scenkonst i dag.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Fem presentationer inom ramen för vårt institutionsgemensamma forskningsprojekt.
 
Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Hur hantera konstskapande och utbildning i scenkonst under klimatkrisen.


Costanza Julia Bani
Lektor i filmproduktion

Titel på presentationen
Circadia

Vad är det du undersöker och varför?
Jag undersöker miljöfrågor, särskilt ljud- och ljusföroreningar, och vilka former som är lämpliga och mest involverande för att ha en inverkan i distributionsfasen. Jag är intresserad av att nå ut och investera i samhället med resultatet av konstnärlig forskning, när det kan ha en samhällelig och politisk relevans och påverkan.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Jag kommer att presentera resultaten av vad jag hittills har gjort inom forskningsprojektet - eventuellt tillsammans med en eller två av mina kollegor.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Projektet kommer att öppna upp för frågor och funderingar kring hur vi beter oss mot vår miljö och etiska frågor kring förvaltning: Vem tillhör naturen? Vem kan och har rätt att bestämma över miljön?


Erik Gandini
Professor i dokumentärfilm

Roland Paulsen, Sociolog inom arbetslivet

Titel på presentationen
The Future Through the Present - final results and dissemination plans 

Vad är det du undersöker och varför?
"The Future Through The Present" fördjupar sig i arbetsideologin intrikata väv och undersöker det föränderliga arbetslandskapet genom den kreativa dokumentären After Work (som visas 17:00 onsdagen den 17:e). Vårt syfte är tvåfaldigt: att väcka engagerande samtal om framtidens arbete och att överbrygga konstens och samhällets förändringar. Genom att fånga mänskliga scenarier i nuet strävar vi efter att forma en berättelse som resonerar, inspirerar och främjar en djupare förståelse för skärningspunkterna mellan arbete, kreativitet och vårt kollektiva öde.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Genom att avslöja framtidens arbete ställer vi frågan: kan vårt projekt överbrygga akademins bubbla och bli en drivkraft för att sprida konstnärlig forskning till en bredare publik?

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
När det handlar om verkliga människor i den verkliga världen är det få konstnärliga uttryck som idag är föremål för etiska förväntningar såsom kreativa dokumentärer. Genom att diskutera aktiviteter som sträcker sig från spekulation till lyssnande, kommer denna presentation att engagera sig i viktiga aspekter av forskning genom rörlig bild.


Carolina Jinde
Lektor i Film och media, tidigare doktorand 

Titel på presentationen 
Att lyssna till en process 

Vad är det du undersöker och varför?
Carolina Jinde, Lektor i Ljud på Film och Media Ämnesenhet 2, undersöker begreppet enhear, myntat och definierat genom hennes doktorsavhandling med samma namn. I syfte att berika och utveckla transdisciplinära och/eller kollaborativa konstnärskap inom och i anslutning till sitt verksamhetsfält, experimenterar hon med enhear som verktyg, metod, strukturell princip och lärandekontext.
 
Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Carolina Jinde presenterar begreppet enhear utifrån sin nuvarande position som lektor i ljud för film och media. Vi bjuds in att undersöka varandet utifrån ett lyssnande perspektiv och tillsammans fundera kring effektivitet och produktionsmål i relation till maktbalanser och kreativa processer. Under presentationen får vi ta del av verk från Jinde’s praktik både som ljudkreatör och som pedagog.
Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Enhear är en plats för samverkan, ett verktyg för att gemensamt utveckla en idé eller en praktik i ömsesidig lyhördhet för nuet, rummet och situationen. Termen föreslår ett audiellt perspektiv på världen och medvetandegör därigenom allas vår delaktighet i stunden. Den erbjuder en sensorisk fristad – ett slags motvikt till en outtröttlig produktion och konsumtion av bilder som präglar vår tillvaro.


(Presentationen är på svenska)

Niklas Hald
Lektor 

Anders Aare, lektor

Titel på presentationen
En teaterhändelses ljudbild – slutredovisning 

Vad är det du undersöker och varför?
Utgångspunkten har varit att undersöka hur skådespelare och ljuddesigner kan mötas i ett arbete utanför de traditionella ramarna genom att utmana våra respektive processer och behov. Ofta möts ljuddesignern och skådespelaren allt för sent i produktionen för att ett öppet undersökande arbete skall kunna äga rum. Vi har velat utforska vad som sker ifall det istället är vi som inleder arbetet.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
I denna slutredovisning kommer vi presentera vår resa från ansökan till nu via workshops och reflekterat skrivande – de utmaningar vi mött och identifierat, vad vi hunnit med och inte och var vi befinner oss idag.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
När det gäller etiska överväganden har vi haft delat ansvar för hela projektet och kontinuerligt diskuterat och stämt av med varandra. Inga utomstående har deltagit i vårt arbete.


Anders Larsson
Adjunkt I teaterteknik 

Chris Van Goethem, Docent 

Titel på presentationen / Title of the presentation
CANON – ett Erasmus+projekt om den teatertekniska 
 
Vad är det du undersöker och varför?
Erasmus+-partnerskapsprojektet CANON pågick mellan 2019 och 2022. Syftet med projektet var att skapa medvetenhet om tekniska teaterns historia och arv. Vad vet vi om den? Och är den densamma i alla europeiska länder? Dessa och andra frågor utforskades av lärare och studenter från universitet i Belgien, Tjeckien, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Italien och Spanien.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Vid presentationen visar vi de läromedel i form av ”100-historier om teatertekniken” samt den ”Kokbok för tekniklektioner” som Erasmus+ projektet tog fram. Dessa kommer dessutom att finnas för tillgängliga för gratis nedladdning. Har ni tur kanske ni får vara med och spela spelet ”Anno Teatri” eller varför inte bygga ihop en pepparkaksteater?

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
I en tid när världen börjar resa nya murar mellan olika kulturer, har detta projekt visat på hur teaterns teknik genom historien har korsat formella och informella gränser då den har tillämpats i de mest skiftande scenkonstsammanhang. Detta projekt har syftat till att lägga grunden för verktyg som ska vara användbara för alla som med den tekniska teatern vill fortsätta att spränga gränser.


(Presentationen är på svenska)

Karin Rudfeldt
Lektor i Språklig gestaltning 

Titel på presentationen 
Sagan om Språkets Gestaltande förmåga 

Vad är det du undersöker och varför?
Jag undersöker hur jag kan förmedla min långa praktiska kunskap som lärare i Språklig gestaltning och som musiker/poet. Jag har funnit att genom att välja formen av en saga, så kommer jag åt den konstnärliga nerv som finns med mig i lektionsögonblicket. Jag har ansökt och beviljats medel för att publicera.
 
Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Jag kommer att läsa några kapitel ur sagan jag arbetar med.
Kanske kommer jag att sjunga någon av mina sånger, utifrån det jag utforskar när det gäller röst och tal.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Etik är grundläggande i mötet med studenter. Det är en förutsättning för att skapa trygghet för vårt arbete. Det intressanta med att skriva i formen av en saga, är att det ger mig en frihet från ansvar och klokhet. Leken öppnar för allvaret.


VIS – Nordic Journal for artistic Research – expositioner och performance

Kl. 16.45–17.15

Forskare från SKH ger 5-minuters presentationer av sina publicerade expositioner i olika nummer av den digitala tidskriften VIS – Nordic Journal for Artistic Research. Välkommen till en inspirerande och intensiv inblick i olika konstnärliga forskningsprojekt!

Expositioner:

Luxurious Migrant // Performing Whiteness av Stacey Sacks, Ämneschef Skådespeleri, tidigare doktorand
The Lost and found Project: Imagineering Fragmedialities av Jenny Sunesson, Lektor i audiell media
Studio Conversations av Chrysa Parkinson, Ämneschef Dans, professor i dans
I cirklar som leder vidare av Andreas Berchtold, Doktorand i dans, lektor i folkdans
Död åt välfärdsstaten: en exposition kring politisk diskurs och konstnärligt samarbete av Kent Olofsson, Professor i scen för profilområdet Koncept och komposition (medförfattare: Jörgen Dahlqvist)

Performance:

Paola Torres Nuñez Del Prado, Doktorand i film och media, gör en ljudperformance kopplad till hennes exposition Sonifierade textilier inom text(il)urens performance

Om VIS

VIS – Nordic Journal for Artistic Research är en digital tidskrift om konstnärlig forskning, med ett särskilt fokus på Norden. Tidskriften är ett samarbete mellan Stockholms konstnärliga högskola (SKH) och Norske program for kunstnerisk utviklingsarbeid (vid Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse). VIS ges ut två gånger om året och varje nummer innehåller 5–7 peer-reviewade expositioner. VIS webbplats: https://www.visjournal.nu/

 

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se