Forskningsveckan 2024

Onsdag 17 januari – Hugoteatern, Teknikringen 35 och Bion, Valhallvägen 189 


Maria Lindeman
Doktorand

Titel på presentationen 
Kollektiva kreativa processer och alternativa uttryck inom opera och musikteater

Vad är det du undersöker och varför?
Inom ramen för mitt forskningsprojekt utforskar jag regissörens roll i kollektiva kreativa processer inom opera och musikteater. Tillsammans med medverkande konstnärer söker jag efter alternativa uttryck inom samtida opera med hjälp av metoder från teater och andra områden inom scenkonsten. Vi strävar också efter kortare produktionsprocesser där de deltagande konstnärerna arbetar tillsammans i ett gemensamt utrymme.
 
Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Jag kommer att reflektera över gruppdynamik och ledarskap inom kollektiva processer, samt möjliga nya uttryck inom opera som kan uppstå ur dessa. Jag kommer också att visa några exempel från min
forskningsprocess under 2023 där tonvikten har legat på användningen av teknik och improvisation, främst med fokus på de pågående projekten Aqua och The Cyborg.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Genom att möjliggöra och facilitera den kollektiva kreativa processen ger jag utrymme för alla deltagares konstnärliga uttryck. Detta arbetssätt väcker frågor om upphovsmannaskap, autenticitet och ansvar i relation till både processen och det slutliga resultatet av samarbetet och/eller produktionen.


Hendrik Quast
Doktorand

Titel på presentationen 
Crip Ventriloquism – Humor in artistic research / Crip Ventriloquism 
 
Vad är det du undersöker och varför?
I denna performativa föreläsning utforskar teatermakaren, performern och konstnärliga forskaren Hendrik Quast hur han använder buktaleri som ett sätt att forska om, med och genom sitt dolda handikapp. Föreläsningen utforskar hur buktaleri kan fungera som forskningsverktyg och bli ett sätt att bedriva performativ forskning i crip-time.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Performativ föreläsning

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Hur hänger konstnärliga metoder och praktiker ihop när man forskar om, med och genom en funktionshindrad kropp? Hur hanterar man en forskningsutformning där den konstnärliga forskaren är subjekt och objekt för forskningsutformningen och forskningsprocessen på samma gång?


Thomas Brennan
Adjunkt i postproduction

Titel på presentationen 
Är jag människa?

Vad är det du undersöker och varför?
Är jag människa? utforskar de performativa möjligheterna för identitetskonstruktion, uppvisande och transformation. Jag vill väcka reflektion kring antaganden och förväntningar i media och livekonst-upplevelser. Jag kommer påstå att identitet är både en abstraktion och en narrativ strävan, relevant i det performativa rummet för handikappade konstnärer specifikt.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Under presentationen kommer insikter att presenteras på två sätt. Först genom en akademisk presentation som beskriver metoder, motiv och situering av forskningen inom det aktuella forskningsområdet. Detta följt av en 35 minuters generalrepetition i form av två operascener där insikterna är integrerade i min konstnärliga praktik.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Jag arbetar inom ett område där funktionsnedsättning, prestation och identitet överlappar. Jag vill bjuda in tankar om den funktionshindrade kroppen i det offentliga rummet. Den identitet som funktionshindrade konstnärer väljer, och när, är viktigt för mitt arbete. Genom att använda självbiografiskt material och min egen kropp för att utforska det performativa i funktionshinder eller icke-handikapp.


Christina Lindgren
Lektor i scenkonst 

Titel på presentationen 
Costume Agency Artistic Research Project 2018-2023 

Vad är det du undersöker och varför?
Vad ”gör” kostym i en föreställning? Kan en konstnärlig process ta sin utgångspunkt i kostym? Dessa frågor undersöktes genom olika konstnärliga metoder och format i detta omfattande forskningsprojekt som leddes av professor i kostym vid Konsthögskolan i Oslo Christina Lindgren i samarbete med dramaturg Sodja Lotker från DAMU Prag.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Föreläsningen ger inblick i den konstnärliga forskningens frågor, metoder och resultat i projektets olika format. www.costumeagency.khio.no. Det blir visning av video och bilder. Projektet inkluderade även att vara värdar för den internationella konferensen och utställningen Critical Costume 2020 som gav rum för båda konstnärliga ock akademiska bidrag. www.costumeagency.com.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
Costume Agency involverade ett stort antal konstnärer, som 20 kostymdesigners, 20 dansare, även ljusdesigners och teoretiker, men också sådant som kostym, rum, ljus och annat. Att ”lyssna till kostymen” var ett begrepp som togs i användning redan i den första workshopen. Vad händer om man åsidosätter människan från dess traditionella position på toppen av hierarkin och låter materialen visa väg?


Marcia Nemer Jentzsch
Doktorand

Titel på presentationen 
Reading methods and map making 
 
Vad är det du undersöker och varför?
Under det senaste året har jag använt mig av en mycket materiell läsmetod, där jag har klippt ut hela texter ord för ord och klistrat in dem på ett annat (mycket större) papper. I detta nya utrymme rör de sig, bryts sönder och hamnar i nya arrangemang som gör att jag kan hitta nya kopplingar och djup mellan texterna och min forskning.

Vad kommer vi att få ta del av under din presentation?
Jag kommer att visa det fysiska materialet och prata om metoden. Jag hoppas att den diskussion som kommer att följa på presentationen kommer att ge mig en djupare förståelse för en metod som är mycket ny för mig.

Hur kan ditt projekt öppna för tankar kring etiska frågeställningar inom din konstnärliga praktik?
När jag omvandlar texternas visualitet (men inte deras innehåll) undrar jag i vilken grad en sådan manipulation kan skapa friktion i förhållande till författarskapet. Speciellt om objektet blir ett verk i sig och inte bara en metod för att dyka ner i de texter jag läser.


NAVET – ett centrum för forskning mellan konst, teknik och design

Roberto Bresin
Professor, KTH, NAVET

NAVET är ett centrum som startade sin verksamhet i juni 2019, med det övergripande målet att bli en mötesplats för forskning och projekt mellan konst, teknik och design. Syftet är att underlätta och skapa möjligheter för utbyte och forskningssamarbete mellan konstnärer, designers, ingenjörer, humanister, naturvetare och samhällsvetare. NAVET är ett samarbete mellan KTH Kungliga tekniska högskolan, KMH Kungliga Musikhögskolan, SKH Stockholms konstnärliga högskola, Konstfack, Tekniska museet - Nationalmuseum för teknik och naturvetenskap och Scenkonstmuseet - Sveriges Scenkonstmuseum. Centrumpartnerna gick samman i denna satsning med en vision:  NAVET vill ta en ledande roll i att positionera Sverige inom det intersektionella området "Konst, Teknik och Design", med ett praktiskt och kritiskt förhållningssätt som stimulerar forskning, innovation, kreativitet och utvecklingen av ett hållbart samhälle. 

Under min presentation kommer jag att illustrera resultat och visa NAVETS aktiviteter hittills. Jag kommer även att dela planerna för framtiden, i hopp om att stimulera en diskussion med er deltagare. 

För mer information om NAVET och dess aktiviteter, besök kth.se/navet


Filmvisning AFTER WORK

Hur skulle en framtid utan arbete och dess centrala roll i utformningen av våra liv och identiteter se ut? När mänskliga jobb i allt högre grad tas över av automatisering och AI, kommer då en allmän garanterad inkomst och obegränsad fritid att ersätta anställning? Före 1600-talet var fritid, inte arbete, det välsignade tillståndet, så vad skulle en återgång till detta innebära för våra sinnen, värderingar och etik?

After Work är en del av det konstnärliga forskningsprojektet The Future Through The Present av Erik Gandini, i samarbete med sociologen Roland Paulsen och filmprofessorn vid HDK Valand Jyoti Mistry.


 

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se