Divine
Kära publik,
Helt plötsligt är Aino, Anni, Aymara, Inka, Julia, Linnea, Lucien, Malla, Maria, Maya, Mira, Natalia, Riikka, Saga, Sarah, Tovalisa, Ulrik och Zosia inte längre i början av sin resa på kandidatprogrammet i dans.
Helt plötsligt befinner de sig mitt i mitten, lite mer än halvvägs.
Helt plötsligt behärskar de scenen och publiken med ett engagemang, en intensitet och en lekfullhet som jag tidigare bara har sett glimtar av.
Jag har observerat Hallas arbete på och utanför scenen i många år nu. Som utövare, skapare, samtalspartner och en person i den nordiska dansvärlden har jag en djup respekt och beundran för hennes förmåga att förändra ett rum, en utövare och deras person. Jag var så nyfiken på att se hur hennes praktik och estetik skulle möta just den här gruppen av studenter och nu har du chansen att se, känna och höra magin.
Under den andra terminen av det andra året på kandidatprogrammet i dans arbetar studenterna med och framför ett repertoarverk, det vill säga ett dansverk som redan har komponerats och framförts. Jag bjöd in Halla att tillsammans med mig ifrågasätta vad repertoar är och att utforska sitt arkiv av praktiker, partitur, tillvägagångssätt och nödvändigheter tillsammans med studenterna i en föreställningsform som kommer att möta publiken tolv gånger.
Tack för att ni är här. Berätta för alla era vänner. Dans är viktigt.
Tills nästa gång,
/Zoë Poluch, programansvarig för kandidatprogrammet i dans på SKH
Medverkande
Koreografi: Halla Ólafsdóttir i samarbete med dansarna
Dansare och magi:
- Anni Koivusalo
- Aino Vartiainen
- Aymara von Borries Bisbicus
- Inka Keränen
- Julia Christoffersson
- Linnea Johansson
- Lucien Rault
- Malla Aaltonen
- Maria Arkouli
- Maya Giraudet
- Mira Buus Rasmussen
- Natalia Perea Santana
- Riikka Lyra
- Saga Ivéus Wenglert
- Sarah Hanses
- Tovalisa Delin
- Ulrik Ørsnes Jansen
- Zosia Krzyszycha
Ljusdesign: Mali Dönmez och Halla Ólafsdóttir
Ljuddesign: Halla Ólafsdóttir
Kostym: Halla Ólafsdóttir i samarbete med dansarna.
Tekniker : Mali Dönmez
Musik: Futö av Shida Shahabi
Sång: Zosia Krzyszycha med kör av dansarna, ”Jutros mi je ruža procvetala” av Petar Tanasijević
Fotograf: Nicklas Dennermalm
Alla texter i föreställningen är skrivna av dansarna, studenterna.
Halla Ólafsdóttir
Zoë ringde mig för ungefär ett år sedan och försökte entusiasmera mig till att göra något som hon kallade repertoar. Jag sa: Vad menar du med repertoar?! För mig är repertoar en mycket specifik kristallisering av människor, idéer och rum. Ett komplett verk. Jag, ensam, hade inget att erbjuda henne eftersom jag aldrig arbetar ensam och alla mina konstnärliga praktiker har fötts och färgats av mina partners in crime och samarbetspartners som är Amanda Apetrea, Eliisa Erävalo, Erna Ómarsdóttir, John Moström och Franz Edwards Cedrins.
Men att möta gruppen av andraårsstudenter på egen hand var en förutsättning att arbeta med. Så Zoë och jag började dekonstruera vad repertoar skulle kunna vara och frigöra det från tanken på att det skulle förkroppsligas av en exakt form eller varaktighet. Vi bestämde att det kunde vara ett besök, en aktivering, en "dragning" av mitt arkiv av partitur, besattheter, praktiker, performativiteter.
Bio
Halla Ólafsdóttir är koreograf och dansare som gick Balettakademien i Stockholm och Masterprogrammet i koreografi på SKH (dåvarande DOCH). Hon arbetar alltid kollektivt i olika konstellationer med ambitionen att vidga begreppen koreografi och dans. En stor del av hennes praktik utgår från igenkännbart material från konst och populärkultur där hon undersöker vad som händer när det sätts i en annan kontext. Hon använder sig ofta av konventioner och klichéer och försöker hitta arbetsmetoder som bryter och suddar ut dem.
Tillsammans med Amanda Apetrea har hon skapat och turnerat föreställningarna Sälkvinnorna (2023), DEAD (2017) och Beauty and the Beast (2011) som vann priset Prix Jardin d’Europe Awards 2013. Halla och Eliisa Erävalo har skapat föreställningarna Granddaughters (2022), Bitch (2021) och BITCHCRAFT (2017). Tillsammans med Erna Ómarsdóttir har Halla Ólafsdóttir skapat The Juliet Duet (2022) och Romeo <3 Juliet (2018) som var nominerad till DER FAUST priset 2019. Halla hade premiär på verket Sylph (2023) med Cullberg på Dansens Hus och är aktuell med att turnera den våren 2024.
Halla har koreograferad för flera danskompanier som Cullberg (SE), Iceland Dance Company (IS), Böler Samvirkelag (NO) och Gärtnerplatztheater company (DE). Som dansare har hon arbetat och samarbetat med koreografer och kollektiv som till exempel; Samlingen, Dorte Olesen, Inpex, Nadja Hjorton och The Knife. Halla experimenterar gärna med olika uttryck och format i sitt arbete och har skådespelat I filmer av Ester Martin Bergsmark, Sidney Leoni och Joachim Koester.)
Kandidatprogrammet i dans
Kandidatprogrammet i dans på SKH experimenterar, genom praktik och reflektion, med vad samtida dans skulle kunna vara idag. Under den tre år långa utbildningen kommer du att dyka in i din dans och ditt tänkande i ett sammanhang som aktivt undersöker genren – dess historia, kapacitet och begränsningar.
Information
Pris: Gratis, men förboka din biljett via länken nedan.
Plats: SKH, Brinellvägen 58, studio 16
SKH fyller 10 år
SKH firar tio år som högskola 2024, och fyller året med tillbakablickar, framtidsvisioner, texter och evenemang som på olika sätt knyter an till jubileet.