To wander to err
Med turnégruppen TAMNLAK erbjuder vi föreställningen To wander to err.
Föreställningen belyser psykisk hälsa som paraplybegrepp och vi jobbar med balans som utgångspunkt.
Under vår kreativa process jobbar vi bland annat med nyckelorden motpoler/medpoler, balans, gränser, rutin, kontakt och kommunikation.
Av och med
- Madeleine Grendin,
- Klara Gustafsson,
- Ronja Hannola,
- Amanda Olsson,
- Tua Jonsson och
- Levi Blad
Handledare: Ellen Söderhult
Kursansvarig: Shirley Harthey Ubilla
Studenterna har ordet
Madeleine Grendin
Fysisk kontakt, eller beröring, är väldigt viktigt för mig både som privatperson och som dansare. Genom det kan jag inom dansen få en djupare förståelse för hur andra kroppar och skapa en tydligare lyhördhet för andras rörelser, men även förstå min kropp bättre.
När det kommer till fysisk kontakt i förhållande till mitt sociala liv är det en av grundstenarna för mig till att ha ett stabilt psykiskt välmående. Det skapar ett lugn hos mig, vilket bidrar till att jag blir mer närvarande i nuet. Dessutom känner jag att det stärker mina relationer, som i sin tur skapar gemenskap, trygghet och bekräftelse i mitt liv.
Klara Gustafsson
Med- och motpoler är för mig ett verktyg i dansen. Arbetet med medpolen (balance) är med i varje steg en tar. Den är med i varje rörelse en gör, även när en är stilla. Motpolen (counter balance) är med när du balanserar med en annan vikt. Där det finns ett samarbete att finna en balans tillsammans, dansare med dansare, människa med människa, som en mänsklig våg. Det finns en oändlig dimension av vad med- och motpol kan göra inom dansens fält. Att tillsammans i denna föreställning undersöka och upptäcka hur med- och motpoler samexisterar, att använda det som ett verktyg i vårt skapande av To wander to err.
Ronja Hannola
(Utbytesstudent)
Gaze: to look at something or someone
When I think about contact, I usually start with gaze. How do I use it? How it affects my presence, how I make sense of the space and the relationships within the space, and the audience with my gaze. When thinking about gaze, it can seem to be a small thing compared to other roles in a performance but for me, gaze brings out intentions. It has its way to affect a dancer/dancers and the audience and can create atmosphere by itself.
Amanda Olsson
Rutiner: För mig kan rutiner betyda mycket, rutiner i vardagen och hur vi kan ha samma rutiner med människor vi arbetar/går i skolan med och våra vänner och familj. Rutiner vi är nöjda med och som fungerar – men också en känsla av att vara fast i en rutin som en gärna vill bryta och ta en annan väg. Vilka rutiner existerar i rörelse? Påverkas rörelsemönster av rutiner? Eller känslan när en liten grej förändras i rutinen och en känner sig glad och medveten om sin nya rutin.
Tua Jonsson
Balans: att hålla en balans, att vara ur balans, att balansera något, att gå balansgång, ett balanserat rum... begreppet balans kan stå för flera saker och sättas i olika kontexter.
För mig handlar balans om tillstånd där det antingen känns som att allting flyter med en eller där allt är motigt. Att vara i balans förknippar jag med begreppet harmoni. En känsla av att allt är precis lagom eller precis rätt.
Levi Blad
Dans är en ordlös kommunikation som når medvetandet på en djupare nivå och kan skapa empati. I dansen relaterar jag till tre U: n. Uppleva, upptäcka och undersöka. Jag upplever, upptäcker och undersöker dansen när den sker. Både när jag dansar eller när jag ser dans. Min önskan är att vi tillsammans får nys om något mer av dansen.