Fortbildningsdag för pedagoger inom konstnärliga ämnen

Stockholms konstnärliga högskola (SKH) och Stockholms universitet bjuder in till en heldag med workshoppar och forskningsseminarier för dig som är pedagog inom bild, dans, film och media, opera eller teater. Fortbildningsdagen är en del av satsningen Kulturskoleklivet.

Vi önskar dig som är pedagog inom ett konstnärligt ämne som bild, dans, danspedagogik, film och media, opera eller teater varmt välkommen till en fortbildningsdag på SKH måndag 28 oktober 2024. 

Anmälan är öppen!

Cirkus har ett eget program 28 och 29 oktober som du hittar här.

Vänligen observera att programpunkterna är utspridda på olika adresser och att du kan behöva planera in restid emellan.
•    Cirkus: Brinellvägen 34
•    Dans: Brinellvägen 58
•    Opera: Teknikringen 35
•    Film och media samt Teater: Valhallavägen 189
•    Teater: Valhallavägen 193

Evenemanget ingår i satsningen Kulturskoleklivet


DANS

Kl. 09.30-10.45

Shake it! with PhD student Caterina Mora

Workshop aimed at pedagogues that work with young adults. In the workshop we will vibrate from different points of support with an active approach to fascia representation. The workshop offers access to the imaginary of fascia through localized physical routines. We aim to experience an intergenerational training that develops endurance and prevents injuries through chronometric exercises and transgressive shaking. This class will be in English.

Kl. 13.30-14.45

Research presentation with researcher Dalija Acin Thelander 

This presentation is about my work and research in performative practices and stage design attuned to neurodiverse perception and various physicality in immersive dance performances for young audiences. This lecture will be in English.

Kl. 15.00-16.15

Kleinteknik med lektor Karin Munters Jameson.

För dig som är verksam inom dansområdet.


DANSPEDAGOGIK

Kl. 09.30-10.45

Dans i förskolan med lektor Sophia Färlin Månsson

Dansworkshop med olika teman för pedagoger som arbetar med barn i förskoleåldern. Begrepp som kommer lyftas är barns aktörskap och rhizomatiskt lärande.

Ett masterarbete i process, Hip Hop i förhandling med formell utbildning med Anna Marsh

Välkommen att dela min process där jag undersöker vad som händer i överföringen när Hip Hop kultur implementeras inom institutioner. Tillsammans arbetar vi oss igenom följande frågeställningar: Vem tar plats inom detta arbete och hur, vad får det för konsekvenser? Vad har det för betydelse att Hip Hop finns representerat på dansutbildningar? Hur kan det genomföras på ett etiskt och trovärdigt sätt? Deltagarna deltar i diskussion och lättare fysiska övningar. Öppet för alla oavsett skolform och genre. 

Jazzdans med fokus på rytmik med adjunkt Karin Lilja och Madeleine Persson från Karlstad universitet

Genom improvisation och koreografiska material utmanar vi våra rytmiska förmågor, tränar vår lyhördhet och kroppsmedvetenhet! Det blir fartfyllt och skarpt. För dig med dansvana. 

Kollaborativt och kollektivt lärande i praktiken med alumnerna i danspedagogik Klaudia Rychlik, Alva Degerfeldt och adjunkt i danspedagogik Stina O'Connell

Med en lekfull ingång kommer vi tillsammans med er, att utforska olika kollaborativa processer och reflektera kring hur dessa kan användas som drivkraft för lärande och koreografiska processer där tillgänglighet, närvaro och lyssning står i fokus. Workshoppen tar avstamp i Klaudias och Alvas kandidatuppsats ”Breaking the loop: a study on how collaborative learning impacts accessibility in dance” samt Stinas mångåriga erfarenhet i improvisatoriska kreativa processer och hennes pågående masteruppsats om kollektivt lärande.

Yoga med adjunkt Sandra Rääf

Välkommen du som är nybörjare eller mer avancerad till en yogaklass där vi andas, tar oss igenom olika positioner och övar på att vara närvarande i stunden. 

Forskningspresentation och diskussion: Förändring av dansutbildning och samverkan mellan olika utbildningsaktörer med adjunkt Camilla Reppen

Under detta pass presenterar jag preliminära forskningsresultat och så diskuterar vi hur vi, olika aktörer inom dansfältet, kan samarbeta och stärka kedjan mellan våra olika verksamheter. Vi utforskar hur vi, utifrån våra olika perspektiv, förstår kvalité i dansutbildning och vad det innebär för våra möjligheter att samarbeta för våra elevers och studenters utveckling inom dans. 

Kl. 11.00–12.15    

Folkdans med lektor Andreas Berchtold

Under en timme få du möjlighet att möta exempel på hur undervisning i folkdans kan vara på högskolan. Inspirerat av social dans kommer vi arbeta med hur du upplever olika musikaliska delar i dans. Vi dansar tillsammans och lär av och med varandra genom praktiska övningar

Jazzdans med adjunkt Clara Björck

Min workshop riktar sig till dig som vill bli inspirerad och svettas i ett tryggt rum. Mina jazzdansklasser är sociala och inkluderande! Musikalitet, dynamik och sväng är det jag lägger störst fokus på. Kom som du är så kör vi!

Improvisation with professor Martin Sonderkamp. This class will be in English
 

Modern och nutida dans med adjunkt Dan Johansson

Välkomna till en klass där vi arbetar med golvarbete, fallteknik, spiraler, viktskiften och continues movement som några teman. Via satta övningar på plats och i större rumslig rörelse utforskar vi tematiken i uppgiftbaserad kreativ improvisation. Som avslutning fördjupar vi oss i ett kortare koreografiskt material. För dig med dansvana.

Skapande som pedagogisk metod med Magnus Anderson

Som deltagare kommer du att guidas i att, i grupper, skapa och dela övningar för utforskande och skapande baserat på mål i ämnesplan för kulturskola. Vi kommer även diskutera hur utforskande och skapande kan användas för att fördjupa undervisning fokuserat runt genre och skapa ökad känsla av delaktighet för deltagarna.

Workshop och föreläsning om att undervisa i dans på en kulturutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning med Åsa Wallberg

I både praktik och teori delas metoder för och reflektioner kring att undervisa i dans för personer intellektuell funktionsnedsättning. Åse Wallberg berättar om en nystartad konstnärlig vuxenutbildning på Kulturcentrum Öst i Linköping. Inga förkunskaper nödvändiga.

Diskussionsforum street med adjunkt Shirley Harthey Ubilla 

Undervisning av olika streetstilar. På vilket sätt kan en förvalta och samtidigt laborera med olika streetstilar utan att tappa specificiteten? Vi öppnar upp för ett samtal där vi pratar om på vilka sätt en som danspedagog kan anpassa undervisningen av olika streetstilar beroende på vilken kontext en undervisar i.

Forskningspresentationer x 2

  • Kl. 11.00–11.35 Forskningspresentation med lektor Katarina Lundmark. Presentation av pågående arbete med forskningscirkel tillsammans med Kulturskolan i Knivsta, Sigtuna och Tyresö. 
  • Kl. 11.40–12.15 Forskningspresentation Arts Education in the Anthropocene (ett bokprojekt) med professorerna Ylva Hofvander Trulsson och Anja Kraus
    Den pågående bokprojektet Antropocen syftar till att belysa och bidra till debatten om konstens roll i samhället under Antropocen och dess betydelse för estetiska lärprocesser. Dagens svenska samhälle hotas alltmer av ekologiskt inducerade kriser, polarisering och fattigdom, vilket utmanar undervisningen i klassrummet. Det är viktigt att integrera värderingar som delande, omsorg och förståelse för varandra i olika lärandepraktiker, inte minst inom de estetiskt-praktiska skolämnena, vilket också främjas i bildningsbegreppet. Vi inbjuder till diskussion och ställer oss frågorna. Vad innebär hållbarhet inom konstområdet? Vad kännetecknar den specifika expertisen inom de estetiska ämnesområdena när det gäller hållbarhet? Vilka kunskaper och aktiviteter behövs från lärarens och elevernas sida för att främja hållbarhet inom estetiska sammanhang?

Kl. 13.30–14.45

Användbar improvisation med lektor Katarina Lundmark

Fokus för workshoppen är ett praktiskt arbete med hur improvisation kan användas i olika syften i undervisning. Som kroppslig upplevelse av dans, som utveckling av danstekniska förmågor och/eller som metod för koreografiskt skapande. Arbetet utgår från jazzdans; kropp, musik, dynamik, men är tänkt att ge genreövergripande möjligheter och passa alla som undervisar i dans oavsett ålder och nivå.

Dans med samtycke med Sara Mörk och Teresia Vigil Lundahl

Med Teresia och Sara kommer ni på ett lättsamt och lekfullt sätt utforska perspektiv av samtycke i teori och praktik. Workshopen består av matnyttiga övningar som kan användas i såväl kulturskola, på gymnasiet eller i högre utbildning. Vårt fokus är att arbeta förebyggande utifrån ett friskhetsperspektiv för att skapa ett inkluderande rum där det finns utrymme för mångfald, kreativitet och skapande. Vi förhåller oss till kommunikation, gränser och samtycke från ett bredare perspektiv än sexuellt samtycke och arbetar med att på olika sätt synliggöra normer och ge strategier för att arbeta med samtycke och dans. Sedan 2022 har skolan i uppdrag att utbilda elever i sexualitet, samtycke och relationer och i GY25 finns samtycke inskrivit i kursplanerna för dans, teater och cirkus.

Dans + Film = Dansfilm? med adjunkt Benedikte Esperi från Göteborgs universitet

Benedikte Esperi introducerar begreppet Dansfilm och hur det kan förstås i relation till de två konstformerna dans och film. Exempel på filmprojekt av Ämneslärarstudenterna dans vid HSM visas. Därefter följer praktiska övningar i att skapa kortare dansfilmer med vardagsteknik (egna mobiler). Tillsammans tittar deltagarna på det som skapats. Upptäckter, frågor och tankar om mediet blir underlag till den gemensamma slutdiskussionen. Workshoppen riktar sig till den som är nyfiken på konstformen och vill få inspiration att prova-på hur dansfilm kan integreras i sin konstnärliga praktik eller undervisning. Inga förkunskaper krävs men god kännedom om sin mobils funktioner. 

Hip hop med adjunkt Shirley Harthey Ubilla

Stort fokus kommer att ligga på rocking, bounce & groove. Även hur olika intentioner av en rörelse öppnar upp för transformation och lämnar utrymme för olika grooves. Klassen riktar sig personer som intresserar sig för grooves till hiphopmusik. Öppen nivå

Klassisk balett med lektor Madelaine Daneberg 

Vi gör uppvärmning vid stången med enkla mönster för att komma in i den klassiska balettens muskelarbete och rörelseform. Ute på mitten undersöker vi olika rörelsekvaliteter och rörelsernas relation till musiken. Du kommer med den förkunskap du har och dansar efter din förmåga utifrån de instruktioner som ges. Tillfället syftar till att du får chans till att upptäcka, uppleva och fördjupa den klassiska baletten i din egen kropp. Praktiskt: Ta med laddad mobil med kamera som kan filma och har tillräckligt med minnesutrymme.  

Presentation: Många förstår inte hur mycket arbete som ligger bakom en danslektion. - en presentation av en ny enkätstudie om dans i kulturskolan.

Nätverksträff gymnasieskolan

Göteborgs Universitet (GU) och Stockholms konstnärliga högskola (SKH) bjuder in till en femte nätverksträff för estetiska program i dans och lärarutbildningar i dans. Träffen sker digitalt 28 oktober 2024 kl. 13.30-14.45 på SKH eller via zoom. Syftet är att skapa en plattform för samtal och erfarenhetsutbyte för att tillsammans stärka dansfältet och skapa en brygga mellan gymnasieskola och lärarutbildning.
 

Kl. 15.00–16.15 

Avslutande föreläsning med Gunnar Bjursell

Gunnar Bjursell, professor emeritus och chef för Centrum för Kultur, Kognition och Hälsa vid Karolinska institutet, ger en föreläsning om det framväxande forskningsområdet där modern neurovetenskap möter humaniora, pedagogik, samt klassiska kulturella aktiviteter. Han introducerade även tidigt begreppet ”Brain and Learning” i Sverige med bl.a. föreläsningar i Riksdagen och på Vetenskapsrådet. 

Det har länge stått klart att musik, konst och dans samt utövande av dessa konstformer har stor betydelse för utveckling av socialt samspel, kreativitet och motivation samt kognition och inlärning, något som gäller såväl unga som gamla. Med förbättrade vetenskapliga metoder lär vi oss allt mer om samspelet mellan kulturaktiviteter och hjärnans plasticitet (formbarhet), vilket är av betydelse för hälsa, välbefinnande och livslångt lärande. Effekterna förstärks genom att sådana aktiviteter stimulerar vårt belöningssystem genom att aktivera dopaminfrisättning.

Den avancerade hjärnforskningen innebär att man i dag kan se att kulturen har starka effekter på "hjärnans arkitektur" och att tidiga insatser är av största betydelse. Aktiviteterna har inte endast kognitiva effekter utan resulterar i ett mer hälsosamt skolklimat och ökad social kompetens. När det gäller terapeutiska möjligheter finns goda exempel från ex dansens betydelse såväl för unga med mental ohälsa som för äldres mentala kapacitet, och inte minst för de som drabbats av Parkinsons. 

Musik, dans och bildkonst kan framgångsrikt användas inom skolan och man ser tydliga prosociala och kognitionshöjande effekter. Rytmikträning utnyttjas för att underlätta skriv och lässvårigheter samt för autism och ADHD. Både när det gäller förebyggande insatser och vård av demens är kulturella aktiviteter värdefulla, och man brukar tala om ”Use it or lose it”, dvs betydelsen av kontinuerlig hjärnstimulans för vårt välbefinnande. 

De som oftast gynnas mest av satsningar på integrerad undervisning innefattande kulturella aktiviteter är barn från utanförskapsområden

Stora forskningscentra i framför allt USA och Storbritannien är aktiva inom området och det finns gott om exempel på satsningar som utvärderats och som går att kopiera. Sammanställningar av relevanta studier har gjorts av såväl det Brittiska Parlamentet som WHO och NIH (National Institute of Health, USA) för att utveckla detta nya kunskapsområde. 

http://www.kulturellahjarnan.se/


FILM OCH MEDIA

Kl. 11.00–14.45 (inklusive lunchpaus)

Pappers-workshop med Nils Claesson och Denis Romanovski

Bygg en egen kamera av kartong och fotografera utan minneskort och film. Vi har kritor, färg, tejp och limpistol. Bygg din egen fotoapparat eller filmkamera. Det handlar om att se och välja ut ett utsnitt av verkligheten. Att hitta ett motiv och registrera en bild. Sedan att dela med sig av fotografiet till andra. Bilden skrivs ner. På det sättet är också papperskameraworkshopen en övning i att ”prompta”, alltså att med text få en AI att generera en bild. Detta ger samtidigt övning i att göra en performance då deltagarna fotograferar med papperskamera på allmän plats. Papperskameraworkshopen är en filosofisk workshop som hämtat sin inspiration från den amerikanska konstnären och nunnan Corita Kent. Corita var en radikal pedagog som gav upphov till silent photography genom att låta sina studenter skära ut en rektangel i papper för att avgränsa blicken. Workshoppen riktar sig till dig som undervisar barn från sju år till unga vuxna. Övningarna kan tolkas på olika sätt beroende av ålder. Här kan du läsa mer om arbetet. Ta med kartonger och lämpliga lådor!


OPERA

Kl. 13.30–16.15 (inklusive paus) 

Workshop i musikpedagogik för musiklärare i kulturskolan med Klara Rylander, adjunkt i gehör och musikteori

Fortbildning för musiklärare i kulturskolan som undervisar i sång, instrument, kör, ensemble, orkesterspel, gehör och musikteori. Musik ska läras ut på ett lekfullt och meningsfullt sätt från en tidig ålder. Den första kontakt de flesta barn får till musik är genom det stora kulturarvet av barnvisor, ramsor, lekar och folkmelodier som sjungs på modersmålet. Genom folkmelodierna lär vi känna vårt lands historia, språk och kultur. Och det bästa sättet att skapa en förståelse och känsla för andra länders kulturer och språk är genom dess folkmelodier. Vi ska sjunga. Att sjunga har en djupgående inverkan på ett barns fysiska, sociala, språkliga, emotionella och intellektuella utveckling och samarbetsförmåga. Det är genom att sjunga och stimulera flera sinnen samtidigt i musikundervisningen som musiken och kunskapen befästs i kroppen på ett djupare, kroppsligt och personligare plan. Det bygger även upp känslan för frasering och betoningar, inte minst när man sjunger på text. Vi går även integrering av gehör och musikteori i instrumentalundervisning och orkesterspel. Hur kan en ensemble eller orkester öva upp intonation, samspel, timing osv. Övergång från sång till instrument. Vi tittar på hur denna undervisning kan se ut i olika åldersgrupper:

  • Åldersgrupp 6-9 år: Genom sång, lek och relativ solmisation introducera musikens byggstenar! Sång, flerstämmigt, kanon, puls, rytm, enklare notläsning och samtidigt bygga upp barns samarbetsförmåga och känsla av gemenskap.
  • Åldersgrupp 10-12 år: Fortsätta träna och använda rösten och kroppen och bygga vidare på färdigheter och kunskaper inom melodi, harmoni, intonation, puls, rytm och form, improvisation, notläsning, ansvarstagande och samhörighet.

STOCKHOLMS UNIVERSITET

Kl. 09.30–10.45 

Didaktik för gruppundervisning i bild och andra konstnärliga ämnen med adjunkt Iryna Hauska

En workshop i att undervisa konstnärliga ämnen för barn i grupp, där kreativitet och skapande i bild fungerar som en utgångspunkt. Vi kommer att testa olika material för att teckna tillsammans! För bildlärare och lärare i andra ämnen inom Kulturskolan eller andra verksamheter. Valhallavägen 189.

Kl. 13.30–14.45 

Presentation: Många förstår inte hur mycket arbete som ligger bakom en danslektion. - en presentation av en ny enkätstudie om dans i kulturskolan.


TEATER

Kl. 09.30–10.45 

Röst och tal med lektor Karin Rudfeldt

I trettio år har jag arbetat med skådespelarstudenter som lektor i språklig gestaltning. Metoder jag har utvecklat, praktiska och handfasta övningar för att få kroppen att klinga och språket att flöda, delar jag med mig av under denna workshop.

Kl. 11.00–12.15 

Kroppen som instrument med Aleksandra Czarnecki Plaude

Som deltagare får du arbeta med avspänning, röst och kropp ur ett holistiskt perspektiv, med utgångspunkt i rollen som pedagog. Praktiska övningar och reflektion. Gruppen kommer att arbeta individuellt, två och två och i större grupp. Ha gärna på dig bekväma kläder.

Kl. 13.30–14.45

Didaktik för grupper i tekniska och konstnärliga ämnen med Ulf Rönnell

En workshop i att undervisa konstnärliga och tekniska ämnen för barn i grupp, att balansera kreativitet och tekniskt övande, lek och allvar. Innehållet kommer från våra didaktikkurser för mimlärare och cirkuslärare, men öppen för alla lärare inom konstnärliga ämnen som undervisar i grupp.

Kl. 13.30–16.15 (inklusive paus) 

Vad gör kostymen med Hedda Gabler? med lektor Christina Lindgren 

Vad gör kostymen med skådespelaren, medspelarna och publiken? Denna filmvisning och samtal förklarar vad kostymen kan berätta om rollkaraktären samt vilka känslor och reaktioner kostymer kan ge upphov till. Deltagarna får använda filmen i fortsatt undervisning och kan passa för barn och unga från 13 år och uppåt. 


Evenemanget ingår i satsningen Kulturskoleklivet. 

Här kan du läsa om förra årets fortbildningsdag.

 

Information

Kommande datum
2024
måndag 28 okt, 09.00-16.00

Pris: Gratis!

Plats: Programmet äger rum på våra olika adresser:  Brinellvägen 34 (cirkus), Brinellvägen 58 (dans), Teknikringen 35 (opera), Valhallavägen 189 (teater samt fim och media) och Valhallavägen 193 (teater).

Övrigt: När du registrerat dig får du besked om var dina programpunkter äger rum.

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Din mejladress

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se